schenken van huis aan dochter

dirk 0201
Topic Starter

schenken van huis aan dochter

#1 , 22 nov 2007 22:06

Hallo ik ben nieuw hier en heb toch wel een vraagje.
Mijn schoonvader is ongeveer 3 jaar geleden gestorven.
Mijn schoonmoeder bezit het huis en mijn vrouw heeft het vruchtgebruik of is dat niet zo.
Nu ze wil het huis schenken aan ons en wil het verkopen voor 1€ als symbolische waarde.
Gaat dit zomaar en wat zijn ons rechten en vooral plichten in deze toestand.Moeten wij schenkingsrechten en van die toestanden betalen.
Graag had ik hierover meer uitleg gekregen.
Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 23 nov 2007 18:03

Waarschijnlijk is het anders : hangt ervan af van wie het huis was. We gaan ervan uit dat het huis van uw schoonouders samen was. Dan heeft uw schoonmoeder nog altijd haar helft plus het vruchtgebruik van de andere helft ,terwijl uw vrouw de blote eigendom heeft op vaders helft.
Indien nu het de bedoeling is dat uw vrouw volledig eigenaar wordt ,, is het waarschijnlijk goedkoper een schenking van onroerend goed te doen.
Bij verkoop (zelfs voor de symbolische euro) moet 10 % betaald worden op de waarde van het huis.
Vermits steeds een notaris zal moeten tussenkomen , is het aan te raden een notaris te contacteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”