begrafenis van kind betalen en erfenis verwerpen

Taurus23
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

begrafenis van kind betalen en erfenis verwerpen

#1 , 27 feb 2016 11:58

Goeiedag iedereen, ik wou hier een vraag van één van mijn beste vrienden voorleggen.

Mark is gepensioneerd en heeft 3 volwassen kinderen die uiteraard al jaren uit huis zijn. Eén ervan is altijd een buitenbeentje geweest, drugs, kleine criminaliteit, partnergeweld, een paar keren gevangenis, nu werkloos met schuldbemiddeling. De laatste tijd is het druggebruik zo hoog opgelopen dat te vrezen valt dat er weldra wel eens een fatale dosis genomen zou worden. En ik denk ook dat het een kwestie van tijd is. Peter heeft nu eenmaal een destructief karakter.

Nu de vraag: stel dat Peter aan z'n druggebruik bezwijkt dan gaat Mark uiteraard de erfenis weigeren, het is naar het schijnt een redelijk grote schuldenberg geworden. Maar, wat als Mark wél de begrafeniskosten op zich neemt, krijgt hij dan ook de hele schuldenberg? We hebben samen het web wat zitten afsnuisteren en hebben een paar dingen gevonden die in die richting wijzen, onbegrijpelijk.
Kort gezegd: begrafenis betalen = erfenis aanvaarden.
Klopt dat?

Sorry voor de koele benadering van het probleem, Mark beseft dat het vrij egoïstisch zal klinken, maar na al die jaren van emotionele strijd kan hij niet anders dan het praktisch aanpakken, voor zichzelf en z'n twee andere kinderen.

PS: Peter is alleenstaande zonder kinderen.

Héél erg bedankt op voorhand.

T23

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 feb 2016 14:37

Begrafenis betalen betekent niet dat men de erfenis aanvaardt.
Het is zelfs zo dat ondanks verwerpen van de erfenis in bepaalde gevallen de begrafeniskosten en laatste ziektekosten toch nog moeten worden betaald door degenen die verworpen hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”