Erfkwestie

sethje4
Topic Starter

Erfkwestie

#1 , 10 mar 2016 09:38

Vorige maand is mijn opa overleden. Mijn oma is nog in leven voor alle duidelijkheid. Toen mijn opa te horen kreeg dat hij het niet meer ging halen heeft hij het huwelijkscontract gewijzigd waardoor alles van oma is nu.
Nu is er een ruzie tussen de drie kinderen omwille van, u kan het al raden, geldkwesties.
Situatie is als volgt:
Mijn nonkel heeft van mijn opa al heel veel geld gekregen wegens financiële problemen (faillissement, schuldeisers, ...) en dan spreken we over meer dan 200 000 EUR. Mijn opa heeft dit wel allemaal correct geregistreerd want we hadden hier een document van op zijn computer gevonden.

Nu mijn opa er niet meer is en oma alles heeft, ligt mijn nonkel deze constant te bellen om nog meer geld te vragen en te storten aan hem.

1. Kan hier iets aan gedaan worden?
2. Wat gebeurt er met het huis indien mijn oma komt te sterven? Word dit door drie gedaan? Of zal er rekening gehouden worden met het feit dat mijn nonkel al heel veel geld gekregen heeft (meer dan dat het deel v/h huis zou waard zijn)?

Het is een moeilijke kwestie om neer te schrijven :/ als er iets niet duidelijk is mag je altijd meer vragen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 10 mar 2016 19:45

Dat alles voor oma is, kan u haar of opa niet kwalijk nemen. Gezien de situatie is dat zelfs goed geregeld, zou ik denken. Een erfenis van de ouders wordt in principe gelijk verdeeld tussen de kinderen. Hier kan slechts binnen beperkte grenzen van afgeweken worden. Inden één van de kinderen voordien bepaalde sommen krijgt , moeten die bij de verdeling van de erfenis gecompenseerd worden tegenover de andere kinderen. Dus zorg wel goed voor het bewijs want dat is nodig. Indien bij de erfenisverdeling bij het overlijden van oma blijkt dat niet aan de andere kinderen kan gegeven worden wat die oom al heeft gekregen, mogen die anderen dat rechtstreeks van die oom eisen
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 12 mar 2016 11:10

“Art.913. De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat. Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

Indien bij oma’s overlijden al haar kinderen in leven zijn,dan erven die een gelijk deel van haar nalatenschap,eventueel na inkorting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”