eerste jaar aan het werk

kwispel
Topic Starter

eerste jaar aan het werk

#1 , 27 nov 2007 16:53

ik werk mijn eerste jaar. Heb dit jaar tussen de 1680 en 2100 bruto verdiend. Is het zo dat je in je eerste jaar altijd terugtrekt van de belastingen? en weet iemand hoeveel dat ongeveer is per gewerkte maand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 27 nov 2007 18:04

Neen , dat hoeft niet waar te zijn. Het is wel zo dat veel mensen pas beginnen te werken in september of zo , nadat ze hun eindexamen hebben gedaan. Op die drie of vier maanden kan het dus best zijn dat zij minder verdienen dan (voor aj 2007) 5940 € , bedrag dat vrijgesteld is van belastingen. Indien zij idd minder hebben trekken zij alle voorheffingen die afgehouden zijn door de werkgever terug. Maar iemand die zes maand of meer gewerkt heeft dat jaar , kan maar moet niet terugtrekken.
Indien het bedrag dat U heeft opgegeven het totaal is voor dit jaar , zal u waarschijnlijk de voorheffingen terug krijgen.
Is dat evenwel een maandbedrag en heeft U 4 of meer maanden gewerkt , kan er op dit moment nog geen voorspelling gedaan worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#3 , 28 nov 2007 09:13

Ik zal in 2007 in totaal 7 maanden onder contract hebben gestaan. kleine 5 maanden aan 1680 bruto, een maand aan 1900 bruto en dan een dikke maand aan 2100 bruto.
De plaats waar ik 1680 verdiende, daar heb ik maar 2 maanden effectief gewerkt en de rest vd tijd ben ik ziek geweest en genoot ik uitkering van de mutualiteit. Toen ik werd ontslagen, was ik nog steeds ziek. Ik ben enkele maanden ziek geweest zonder dat ik onder contract stond.
is het mogelijk op basis hiervan een inschatting te maken of is bijbetalen/terugtrekken een loterij?

Reclame

wanton

#4 , 28 nov 2007 16:48

Te summiere gegevens : hoeveel bruto als loon en hoeveel is er aan uitkering mutualiteit. Het is maar omdat ziektevergoedingen een andere behandeling ondergaan dan het loon.
Bent U alleenstaand , heeft U kinderen ten laste, welk is uw gemeente (postcode). Dit zijn enkele -maar niet allemaal- elementen die een invloed hebben op het uiteindelijk resultaat van uw belastingaanslag.
Eventueel : geef het bedrag van het belastbaar loon ( na afhouding RSZ) en het betaalde ziekengeld , maar wel alles voor ingehouden belastingen.
Dan wil ik poging doen om een benaderende berekening te maken.
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#5 , 28 nov 2007 16:58

Te summiere gegevens : hoeveel bruto als loon en hoeveel is er aan uitkering mutualiteit. Het is maar omdat ziektevergoedingen een andere behandeling ondergaan dan het loon.
Bent U alleenstaand , heeft U kinderen ten laste, welk is uw gemeente (postcode). Dit zijn enkele -maar niet allemaal- elementen die een invloed hebben op het uiteindelijk resultaat van uw belastingaanslag.
Eventueel : geef het bedrag van het belastbaar loon ( na afhouding RSZ) en het betaalde ziekengeld , maar wel alles voor ingehouden belastingen.
Dan wil ik poging doen om een benaderende berekening te maken.
dus: 2 maanden 1680 euro bruto ( RSZ nog af te trekken), dan 4,5 maanden maandelijks 820 euro netto ( bedrijfsvoorheffing van ongeveer 100 euro is er afgehouden) dan een maand 1900 bruto en 1,5 maanden 2100 bruto.
Ik woon samen bij 1 ouder. geen kinderen ten laste.
alvast enorm bedankt.

wanton

#6 , 28 nov 2007 20:22

Afhankelijk van de gemeente waar je woont , zou je zo'n 550-600 € belastingen moeten betalen. Rekening houden met de voorheffing van ong. 400 € , zou je dus een kleine 200 € moeten bijbetalen.

Ik heb een vlugge berekening gemaakt op basis van de summiere cijfers die je hebt doorgegeven.
Dus = het is voorlopig.
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#7 , 28 nov 2007 23:01

bijbetalen? ik sta gewoon perplex. Ik heb het interimkantoor gevraagd om 26 procent voorheffing af te houden in plaats van 11 procent. zal de laatste anderhalve maand van het jaar als interim hebben gewerkt aan 2100 bruto.

moet je in geval van ziekte extra betalen misschien?

wanton

#8 , 29 nov 2007 16:12

Ik heb rekening gehouden met zo'n 400 € ingehouden bedrijfsvoorheffing. Zie ens na op uw loonfichen hoeveel het exact is en doe zelf de berekening in min of meer.
Toet-anch-Amon

kwispel
Topic Starter

#9 , 01 dec 2007 14:41

dat is nu toch ongelooflijk. sorry, niet persoonlijk bedoeld, hoor, wanthon.
Maar wanneer je kijkt hoe hoog de werkloosheidsuitkeringen hier zijn en hoe klein het verschil met je loon is, dat je dan nog eens moet opleggen voor de belastingen.
Werkloosheid wordt hier gewoon gestimuleerd.

paul06

#10 , 02 dec 2007 08:58

De berekening kon uiteraard maar zeer summier gebeuren. Normaal is er het JUISTE belastbaar loon, juiste bedrijfsvoorheffing, enz van een jaar vereist.

Door het interimwerk werd er veel te weinig bedrijfsvoorheffing ingehoude
( dit is wettelijk wel zo voorzien ) maar een verhoging naar 26% kan nog te weinig zijn.
Bovendien wordt er op ziekteuitkeringgen meestalmaar 11,11 % bedrijfsvoorheffing inghouden ( ook al veel te weinig ).
Afhankelijk van de gemeente waar je woont worden de belastingen nog tussen de 0 en 9 % verhoogt.
maw de berekening kon niet nauwkeurig gebeuren, en het zou mij ook niet echt verwonderen dat je inderdaad moet opleggen. Iemand met een niet superhoog loon houdt op de hoogste schijf amper 35 % van het brutoloon over. ( 50% belastingen plus gemeentetaks, en voordien 13,07% persoonlijke rsz afhoudingen, bovenop het brutoloon moet de werkgever dan nog minimum 34 % patronale rsz bijdragen betalen, dus de overheid is een gigantisch grote slokkop

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”