Hallo,
Ik ben Vanessa en waarschijnlijk zullen er al gelijkaardige vragen gesteld zijn hier. Mocht dit zo zijn dan mijn excuses hiervoor.
Nu is er het volgende. Een jonge dame van 21 jaar, die familie is van mij (ik ben de doopmeter), heeft iemand leren kennen en dat klikt zeer goed. Nu deze vriend heeft al een kind ( om privacy redenen noem ik de vriend Jos en het kind Jantje).
Nu hoorde ik gisteren dat er wat problemen zijn met de moeder van Jantje en heb ik Jos even getelefoneerd om hem wat te steunen, maar ja met gewoon wat troostende woorden sta je op wettelijk gebied nergens. Het probleem is het volgende.
Jantje is 5 jaar. Naar ik meen begrepen te hebben is Jos niet gehuwd geweest met de moeder van Jantje, maar Jos zou toch een overeenkomst hebben op papier (zwart op wit, althans dat vertelde hij mij gister aan de telefoon) dat er co ouderschap is voor het kind en dat elk van de ouders hun deel betalen in de kosten voor het kind, hoeveel en hoe weet ik niet.
Nu plots zou de moeder van Jantje dreigen naar Jos dat hij onderhoudsgeld zal moeten betalen en dit zou gaan van 150 euro tot 250 euro voor een kind van 5 jaar, en Jos zou deze nieuwe regeling moeten gaan ondertekenen bij de advocaat van de moeder, nu vrijdag aanstaande. Als ik vroeg aan Jos of er hiervoor een rechtzaak was geweest, antwoordde Jos mij dat dit er niet was geweest, maar er zou er wel een komen indien Jos niet ondertekende bij de advocaat van de moeder van Jantje. Deze plotse ommekeer van de moeder zou komen naar aanleiding van een uitspraak van de school waar Jantje gaat, want Jantje zou zeer moeilijk zijn in omgang door de situatie van gescheiden ouders en de school zou gezegd hebben dat het beter is dat Jantje maar bij één van de ouders moet wonen.
Volgens mijn mening ( ik zeg wel mijn mening) geloof ik hier niet zoveel van dat een school dergelijke uitspraak doet, maar mocht dit toch zo zijn , dan vraag ik me af met welk recht de school dergelijke uitspraken kan en mag doen en dit enkel en alleen tegen maar één van de ouders.
Natuurlijk was de Jos min of meer in paniek en volgens mij had hij niet echt meer een klare kijk op het hele gebeuren en was hij overmand door emoties.
Ik heb hem de raad gegeven om naar een justitiehuis te gaan en zijn overeenkomst mee te nemen naar daar en vooral niets te tekenen zonder juridisch advies te hebben genomen. Ik vrees dat hij zich zal laten ompraten door de moeder van Jantje. Ik heb hem gevraagd of hij al iets had ondertekend, en Jos bevestigde me van niet. Tevens heb ik ook meegegeven om te denken aan Jantje en vooral ruzies te vermijden met de moeder in het bijzijn van Jantje, en om zeker niet slecht te praten over de moeder tegen Jantje of in het bijzijn van Jantje.
Dus nu is mijn vraag de volgende. Als er co ouderschap is overeengekomen en er bestaat daarover een overeenkomst, kan dit dan worden ongedaan gemaakt en omgezet op simpele vraag van een van de ouders en dan naar onderhoudsgeld toe wat veranderd er daar dan aan? Wat kan ik Jos aanraden om naar toe te gaan of bij wie hij terecht kan. En laatste vraag, wat doet Jos best wel en vooral wat niet?
Alvast bedankt op voorhand aan iedereen die meehelpt denken en Jos helpt in de goede richting te sturen.
Mvg
Vanessa