Beste,
Ik heb co-ouderschap met mijn ex. Week om week. In de praktijk heeft mij ex echter bijna geen tijd voor de kinderen. Zijn vriendin woont in de US dus gaat hij vaak naar daar voor een aantal weken. In de weekends spendeert hij veel tijd aan zijn eigen hobbies, ook in de weekends dat hij zijn kinderen heeft.
Omdat ik natuurlijk graag mijn kinderen bij mij heb en niet wil dat ze steeds her en der opgevangen moeten worden, zorg ik, als hij geen tijd heeft voor de opvang van de kinderen. Maar... hierdoor komt het co-ouderschap van 50/50 in praktijk eerder neer op 70/30.
Ik krijg geen alimentatie of vergoeding. Klerij, schoolkosten, dokterskosten, schiet ik voor, maar ik gebruik hiervoor het kindergeld. Dit dekt echter de kosten niet. Laat staan de extra kosten voor voeding/water/electriciteit als ik weer eens een maand aan één stuk de kinderen opvang tijdens zijn reis naar de US.
Ik heb reeds herhaaldelijk gevraagd aan hem om meer tijd voor hen te maken en dat gaat dan een weekje goed, maar daarna vervalt hij terug in zijn gewoontes.
Ik besef ook dat ik tijdens zijn 50% niet kan bepalen wat hij met de kinderen doet en dat het zijn volste recht is om ze ergens anders onder te brengen. Ik weet ook dat ik de kinderen niet moet opvangen als hij weg moet, maar ik denk dan puur aan het belang van de kinderen en ze hebben baat bij regelmaat en structuur. In 2 huizen wonen lijkt me al moeilijk genoeg, zonder dat ze elk weekend her en der moeten blijven slapen.
Kan ik hier iets eisen wat betreft financiën? Kan ik het co-ouderschap laten herzien naar een regeling 70/30? Uiteraard wil mijn ex dit niet, aangezien hij dan alimentatie moet betalen.