Ik probeer mijn uitleg kort en duidelijk te houden daar het eigenlijk een heel verhaal is.
Mijn expartner, die mijn dochter van 4jaar erkend heeft voor geboorte, maar niet haar biologische vader is, en ik zijn nu langer dan een jaar uiteen.
Ondertussen ben ik samen met mijn dochter haar biologische vader.
Wegens omstandigheden heeft het lang geduurd voor er een vonnis kwam, maar hij is haar 9maanden lang na de breuk nog week om week komen ophalen en heeft zelfs gedreigd met haar van me af te pakken enzovoorts.
Na die 9maand kwam er een tussenvonnis daar ik om een sociaal onderzoek gevraagd heb. Dit vonnis was in mijn voordeel en zei dat ik haar en mijn andere dochter van twee (wel mijn ex zijn biologische dochter) 9dagen bij mij waren en 5dagen bij hem.
Opeens sinds de uitspraak van dat vonnis (eind november) weigerde hij mijn dochter op te halen, enkel ons jongste dochter wou ie nog meenemen. Zijn reden? ze is niet zijn biologische dochter en hij wil niet voor haar kosten opdraaien (nochtans moet hij geen onderhoudskosten betalen).
Mijn huidige partner was ondertussen al lange tijd in ons leven, en zelf vinden we het absoluut niet erg dat hij weigert haar nog te zien, we vonden het wel erg voor mijn dochter zelf daar ze hem toch zeker 3j lang als "papa" zag. Maar ok, nu wil hij en wij dus ook dat ze van achternaam veranderd, wij wilen haar dus de achternaam van haar biologische vader geven.
Nu zei mijn advocaat dat enkel mijn ex hiervoor een procedure kon opstarten, dat zowel haar biologische vader als ik, niets konden doen. Ons probleem? Mijn ex wil deze procedure niet opstarten omdat het teveel geld kost zoals hij zegt.
Nu heb ik het geld wel, en ik wil dit doodgraag achter de rug hebben zodat we verder kunnen met ons leven. Maar volgens mijn advocaat kan ik enkel de dnakosten op me nemen, en moet mijn ex de rest betalen.
En mijn ex zegt dan weer "alle kosten of ik zet geen enkele stap."
Is er dan echt niets wat wij kunnen doen?
Mvg