Onmiddellijk uitkeren groepsverzekering verplicht?

KrisD2
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onmiddellijk uitkeren groepsverzekering verplicht?

#1 , 21 apr 2016 16:05

Ik ben officieel gescheiden sedert september 2012. Momenteel loopt de vereffening/verdeling nog door allerlei betwistingen.
In de verdeling zit ook de groepsverzekering vervat, waarvan ik er mij heb bij neergelegd dat deze voor de helft naar mijn ex zal gaan. Zij wil echter dat dit bedrag onmiddellijk wordt uitgekeerd, daar waar ik wil mee wachten tot ik er officieel aan kan (en dat duurt nog 15j). De vraag is nu of ik dit kan afdwingen dat haar helft pas wordt uitgekeerd op het moment van pensionering of zal ik dit meteen bij de vereffening op tafel moeten leggen? Wat zijn de mogelijkheden daarin? Alvast dank voor de antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 apr 2016 19:23

Wat zegt de verzekeringsmaatschappij? In dergelijke situatie wordt het lopend contract in twee gesplitst. Haar deel groeit slechts aan met de intrest, uw helft daar komen nog de nieuwe stortingen bij. Maar het is normaal dat zij die helft krijgt.
Indien uw ex nu de uitbetaling vraagt, zou het bedrag dat zijn ontvangt wel eens fel kunnen tegenvallen: afkoopsom, verhoogde belastingen. In principe is het verboden - ook om fiscale redenen af te raden - om een groepsverzekering uit te laten betalen voor de leeftijd van 60 of 65 jaar.
U heeft zelf het geld niet : ik vrees dat zij zal moeten wachten, net als uzelf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 apr 2016 20:34

Er zijn wel degelijk situaties waarbij de ex-partner onmiddelijk een bepaalde bedrag kan opeisen (verrekend met de verdeling van de boedel). Zie het laatste stuk in deze link waar impliciet ermee "gedreigd" wordt indien het voor de rechtbank komt.

http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs ... 32345.html

Reclame

Mariette

#4 , 23 apr 2016 13:02

Ik heb ook een groepsverzekering; Indien ik sterf vooraleer ik op pensioen ben, dan is het bedrag slechts een fractie. Hoe kan ik dan bij echtscheiding al de helft moeten afstaan als ik geeneens weet of ik die pensioenleeftijd wel haal?

(ps. dit is geen uit de lucht gegrepen verhaal. Een kennis van me wachtte op de helft van het pensioenkapitaal van haar ex-echtgenoot. Hij overleed een half jaar voordat hij op pensioen zou gegaan zijn. Ik heb verder geen weet of en wàt ze wel heeft gekregen).

Terug naar “Echtscheiding”