Verdelening eigendom zonder medeweten wettelijke erfgenaam?

sajv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdelening eigendom zonder medeweten wettelijke erfgenaam?

#1 , 05 mei 2016 22:26

Hoi,

Een kleine voorgeschiedenis: Meer dan 20 jaar geleden had mijn vader ruzie met z'n ouders en werd alle contact verbroken ondanks dat ze op amper 5 kilometer van de deur woonden. Wat de oorzaak was van deze ruzie weet ik niet, enkel dat van de ene dag op de andere alle contact verbroken werd en dat mijn vader z'n zuster iets met de zaak te maken had. Toen mijn moeder 8 jaar geleden overleed kon ik mijn vader overhalen om zijn ouders uit te nodigen op de begrafenis om zo een kleine poging te doen om eventuele brokken te lijmen. (Voordien had ik reeds hetzelfde proberen te doen bij het overlijden van m'n grootouders aan moeders kant, ook toen vertrok men steeds van de koffietafel met ruzie). Helaas brak er op de koffietafel opnieuw ruzie uit en werd het contact opnieuw verbroken. 5 jaar geleden overleed mijn grootmoeder (aan vaders kant, mijn grootouders aan moeders kant zijn al een tijdje overleden) en pas weken na het overlijden zijn we dit via via te weten gekomen toen iemand een link doorstuurde naar de site van de begrafenisondernemer waar het overlijden vermeld stond. In de doodbrief stond enkel m'n vader z'n zuster vermeld alsof mijn vader en ik voor m'n grootouders nooit bestaan hebben. Ondanks dat dit bijzonder hard aankwam besloot ik 2 jaar geleden bij het overlijden van m'n vader opnieuw een poging te ondernemen en nodigde ik mijn grootvader en m'n vader zijn zuster uit op de begrafenis in de veronderstelling dat ze toch wel op de uitvaart van zijn eigen zoon en haar broer aanwezig wou zijn. Helaas was niets minder waar en reageerden ze totaal niet op de uitnodiging, zelfs geen rouwkaartje, niets...

Ondertussen zijn we 2 jaar later en heb ik via via vernomen dat m'n grootvader zijn eigendom(men) verkocht zou hebben via een of andere notaris en dat de opbrengsten (vermoedelijk) allemaal naar m'n vader z'n zuster gegaan zijn. Kan dit zo maar gebeuren? In principe ben ik wettelijke erfgenaam in m'n overleden vader z'n plaats. Aangezien ik op de website van de begrafenisondernemer geen overlijdensbericht kan vinden vermoed ik dat dit alles gebeurd is terwijl mijn grootvader nog leeft en er dus vermoedelijk geen sprake is van een erfenis maar eerder een schenking?

Mijn grootvader heeft nog 1 levende zuster maar ook met haar heeft m'n grootvader ruzie en ook zij weet niets meer, verder is er geen familie meer die iets weet (buiten de tante in kwestie maar ik betwijfel eraan dat ze ook maar iets gaat lossen aangezien alles achter m'n rug geregeld is zonder mijn medeweten, dit terwijl ik nooit enige ruzie met haar gehad heb, de ruzie was tussen mijn vader en haar en mijn grootouders).

Enkele vragen: Bestaat er ergens een database waar ik kan nazien of mijn grootvader überhaupt nog onder de levenden is? Ik vermoed dat hij ergens in een of ander rusthuis moet vertoeven (als hij nog leeft) maar heb geen flauw idee waar... En kan m'n grootvader het deel van m'n vader zomaar wegschenken aan de tante?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 06 mei 2016 19:34

Er bestaat geen openbaar toegankelijk middel om te weten te komen of iemand nog leeft. De enige keer dat het grootste deel van het bevolkingsregister toegankelijk is, is bij verkiezingen. Dan heeft men toegang tot alle meerderjarigen.

In het algemeen mag een persoon tijdens zijn leven doen met zijn bezittingen wat hij maar wil.
Verkopen, wegschenken, ruilen. Aangezien er pas erfopvolgers zijn bij het overlijden, hebben die tijdens zijn leven niets te vragen, niets te moeien, niets te doen.
Het is pas bij zijn overlijden dat de erfopvolgers hun voorbehouden deel kunnen inroepen. Als de overledene tijdens zijn teveel heeft weggegeven, dan moet diegene die dat kreeg terugbetalen. Dat geldt alleen bij schenkingen. Niet bij een verkoop dus. Er is dan normaal gezien wel meer geld over (de verkoopprijs), maar niets is zo gemakkelijk weg te geven als cash geld.
Een verkoop tegen een belachelijke prijs kan als een schenking worden aanzien.

Er is één publiek toegankelijk middel om te weten wie eigenaar is van een bepaald onroerend goed: de hypotheekbewaring. Kost een euro of 8 om één akte te mogen lezen (overschrijven); een euro of 30 om er een kopie van te krijgen. Niet te verwarren met het kadaster of met een registratiekantoor: die zijn niet openbaar.

PS zonder huwelijkscontract van uw grootouders zou uw vader al geërfd hebben van zijn moeder (in blote eigendom), voor zover zij eigen goederen had of voor zover de goederen gemeenschappelijk waren aan uw beide grootouders. Dat moet vermeld staan in zijn aangifte van overlijden ook; maar dat zou U wel weten want dan had U ook al van hem geërfd.
Blijkbaar waren alle goederen dan van uw grootvader alleen; ofwel was er een huwelijkscontract waardoor hij alles kreeg na overlijden van grootmoeder.

willyboy

#3 , 06 mei 2016 21:06

In mijn stad kun je gratis info bekomen wie eigenaar is van perceel x of y is . Kadaster op stadhuis .

Reclame

wolf2

#4 , 07 mei 2016 09:43

Dat was inderdaad tot voor een aantal jaar het geval. Op het kadaster kreeg je gratis (mondeling) naam en adres van een eigenaar, elke reden was goed (ik wil het kopen; er is een boom op de afsluiting gevallen; mijn riolering loopt blijkbaar onder hun grond; ...).

Dat is al enkele jaren voltooid verleden tijd: op het kadaster krijg je niets meer mondeling. En een schriftelijke aanvraag voor een kadastraal uittreksel moet gemotiveerd zijn; de ambtenaar moet dan afwegen of "uw belang groter is/uw motivatie beter is" dan dat van de privacy-bescherming van de eigenaar.

Gemeentebesturen kunnen de kadastrale gegevens ook krijgen, mits ze een samenwerkingsakkoord sluiten waarin staat dat ze niets mogen meedelen. Als een gemeenteambtenaar dat toch doet, zal het zijn beste dag niet zijn als een eigenaar klacht indient en men hem op het spoor komt.

willyboy

#5 , 07 mei 2016 10:38

Mijn aanvraag tot deze info is nog van 2016 . De vraag waarom werd niet gesteld .Misschien zijn regel anders in andere steden .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”