Micro-jobs/Freelancing

ajakov
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Micro-jobs/Freelancing

#1 , 17 jun 2016 16:51

Ik zou graag willen informeren hoe platformen die micro-jobs aanbieden en sites zoals Freelancer.com worden gereguleerd in Belgie en Europa. Via deze instanties worden taken uitgevoerd zonder dat er een werkcontract is tussen werkgever en werknemer. De werkgever heeft een bepaald kapitaal dat hij heeft gestort op een account van de site. Als er een taak wordt uitgevoerd zal de rekening van de werkgever worden gedebiteerd voor een bepaald bedrag en overgeschreven worden op de account van de werknemer. De werknemer kan periodiek zijn account leeghalen door het bedrag op zijn persoonlijke rekening te storten via PayPal, Visa of overschrijving. Dit gebeurt zowel B2C als C2C.

Mijn vraag is nu hoe het zit met het fiscaal aspect van heel deze procedure. Hoe worden de belastingen geheven op deze transacties onder Belgische/Europese wetgeving. Ik heb zelf wat research proberen te doen en vond geen informatie die dit onderwerp behandeld. Aangezien Platform Business een nieuw opkomend fenomeen is lijkt het mij van belang dat dit onderwerp zou worden aangepakt door de desbetreffende instanties.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is. Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 17 jun 2016 17:31

Moet je niet zelfstandig zijn om dit werk hier uit te voeren.

Dit staat op hun website:

Belastingen

Inwoners van Australië zijn verplicht BTW van 10% te betalen. Andere overheidsbelastingen kunnen, afhankelijk van uw regio, van toepassing zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 jun 2016 18:34

In België zal, voor werken zoals hier beschreven staat, idd een statuut als zelfstnadige nodig zijn.

Reclame

ajakov
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jun 2016 18:06

In België zal, voor werken zoals hier beschreven staat, idd een statuut als zelfstnadige nodig zijn.
Mensen dat micro jobs uitvoeren op 'internationale websites' hebben meestal geen zelfstandig statuut omdat men van zulke kleine bedrage spreekt per job. Maar die bedragen kunnen uiteindelijk wel oplopen. Zijn dit dan illegale betalingen of is er geen wetgeving voor om het illegaal te maken ?

LeenW

#5 , 21 jun 2016 18:11

Mensen dat micro jobs uitvoeren op 'internationale websites' hebben meestal geen zelfstandig statuut omdat men van zulke kleine bedrage spreekt per job. Maar die bedragen kunnen uiteindelijk wel oplopen. Zijn dit dan illegale betalingen of is er geen wetgeving voor om het illegaal te maken ?
Dat men geen zelfstandig statuut heeft, wil niet zeggen dat men er geen moet hebben. Als ik mag vergelijken, 5 jaren geleden waren er ook veel kleine vzw's die dachten dat ze geen btw-nummer nodig hadden. 1 gerichte actie van de fiscus en er waren veel "misverstanden" de wereld uit.

Terug naar “Handelspraktijken”