Nalaten betalen uitzonderlijke kosten

kenny500
Topic Starter

Nalaten betalen uitzonderlijke kosten

#1 , 03 aug 2016 11:35

Hey,
Ik heb een vraag betreffende allimentatie en het betalen van de uitzonderlijke kosten.
Even de situatie schetsen:
Ik heb met mijn vriendin een relatie van al meer dan 5 jaar. Wij zijn wettelijk samenwonend voor ongeveer 4 jaar.
Mijn vriendin heeft een dochter die dit jaar 15 jaar word uit een vorige relatie.
Hiervoor is bij akte vastgelegd bij de notaris dat het kind hoofdverblijfplaats heeft bij de moeder en dat er een omgangsregeling is van 12 dagen bij de moeder, 2 dagen in het weekend bij de vader.
De vader betaalt 120€ allimentatie + de helft op alle uitzonderlijke kosten. (School, tandarts, niet normale Dokter kosten, uitstappen met jeugdbeweging en dergelijke. Het is ook vastgelegd dat de allimentatie jaarlijks verhoogd word aan de hand van de gezondheidsindex ( dit is tot op heden, op 7 jaar tijd nog nooit aangepast).
Er is ook vastgelegd wanneer alles betaalt moet worden.
Nu was mijn vraag de volgende:
De vader is nooit op tijd met zijn betalingen. Wij moeten hier altijd achter vragen en zagen tot mijnheer eindelijk beslist dat hij zin heeft om te betalen. Hij geeft altijd het excuus dat hij geen geld heeft.
Nu moet ik toegeven ik heb dit altijd wat door de vingers gezien omdat wij het financieel wel konden dragen en omdat we er gewoon zo min mogelijk van willen horen.
Maar nu na weer herhaaldelijk aan te dringen dat hij zijn verplichtingen moet nakomen en zijn schulden betaald, komt hij weer met het excuus dat hij geen geld heeft. Maar via facebook stellen we wel vast dat mijnheer wekelijks naar de cinema gaat, pretparken bezoekt, naar de kapper gaat waar hij een rekening krijgt van meer dan 120€.
Als ik hem hier dan mee confronteer en zeg dat hij zijn schulden moet betalen, komt hij doodleuk met wederom het excuus dat hij geen geld heeft. Als ik dan zeg dat ik er mee verder ga, zegt hij 'doe maar'.
Dus daarom dat ik hier nu raad kom vragen, wat ik hier meemoet doen.

Ik zou graag over het volgende advies willen:
Wat kan ik hier aan doen?
- advocaat nemen en rechtzaak van maken?
- via deurwaarder de schulden laten opvorderen?
- via notaris nieuwe regeling laten opmaken?

Betreffende de allimentatie:
Wij stellen vast dat 120€ toch wat aan de lage kant is voor een kind van 15 jaar.
Kan dit verhoogd worden?
Hoe moet ik de allimentatie berekenen om die aan te passen met de gezondheidsindex. Bedrag is vastgelegd op 120€ in 2009. Hoeveel word dit dan als het aangepast word met de index?

Mvg
Ken

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MAMA.S
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 aug 2016 23:04

Ikzelf zou voorstellen de deurwaarder (indien hij al een serieus bedrag/maanden achter staat)
Rechtszaak kost veel geld en tijd... Zolang mogelijk vermijden denk ik
Ik zou bij elke keer hij te laat is een klacht neerleggen bij de politie

120 euro lijkt mij inderdaad heel weinig

Ik heb geen juridische achtergond. Dit is gewoon wat ik zou doen met de info die ik het laatste half jaar heb bekomen.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”