Hey iedereen,
Ik en mijn vader zitten een beetje met een vervelend probleempje. Ikzelf baat nu al 6 jaar een dagbladhandel uit en recentelijke (3weken geleden) hebben we daar een wedkantoor aan gekoppeld dat ook 's avonds geopend is. Tot vorig jaar hielp mijn vader al wel eens een handje in de zaak, geen probleem tot als hij op "brugpensioen' SWT met sociaal statuut ging. Sindsdien mag hij me volgens de RVA niet meer helpen, ook al is dat onbezoldigd. Voor mijn vader was dit een leuk tijdverdrijf en een beetje een bezigheid tussendoor. En voor mij verlichte het wat werk met tijdrovende taakjes die ik dan door hem kon laten doen zodat ik me zelf beter kon focussen op het uitbreiden van de winkel.
Nu zijn we echter al 3 weken ook 's avonds open met dat betcenter. En dat resulteert voor mij in werkdagen van 05:30 's morgens tot 23:00 's avonds. Het is 's avonds weliswaar niet meer dan wat frisdrankjes afrekenen en de machines waarop gespeeld is leegmaken. Maar heel eerlijk gezegd na 3 weken van gemiddeld 16u per dag werken en ongeveer 5uur per nacht slapen 6 op de 7 dagen begin ik het toch wel heel hard te voelen.
Ik heb dan zelf contact opgenomen met de RVA om bij hun na te vragen of we hier niets kunnen aan doen zodat mijn vader mij soms wat kan aflossen en idd ook doorgegeven dat dit onbezoldigd zal gebeuren omdat dit voor mij echt niet vol te houden valt. Het is echter ook niet mogelijk om iemand in dienst te nemen aangezien de marges bij een dagbladhandel klein zijn en een loon last (te) hoog is...
Hier kon volgens hun helemaal niets aan gedaan worden. Weten jullie of dit wettelijk 100% klopt wat zij zeggen of dat we hier alsnog iets aan kunnen doen op een of andere manier en zo ja, de welke?
Ik dank u alvast voor uw constructieve mening/antwoord
Groeten
Joachim