RSZ inhouding op toeslag SWT

cdteloek
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

RSZ inhouding op toeslag SWT

#1 , 25 aug 2016 23:32

Case
SWT sinds 31 03 2012
Zelfstandige activiteit vanaf 01 04 2012: met SWT bedrijfstoeslag zonder RSZ en BV afhouding + geen werkloosheiduitkering
07 2014 gestopt als zelfstandige: SWT bedrijfstoeslag zonder RSZ en BV afhouding + werkloosheiduitkering
Deze maand kreeg ik een schrijven dat de SWT bedrijfstoeslag ingehouden wordt tot de door hen vergeten afhoudingen (RSZ) voor de periode 07 2014 tot nu, verschuldigd aan de RSZ vereffend zijn.
De bedrijfstoeslag is dus ongewijzigd gebleven toen ik een werkloosheidsuitkering kreeg, wat voor mij betekende dat alles wel in orde was.

Vraag 1
Kan ik verantwoordelijk gesteld worden voor het niet afhouden op de bedrijfstoeslag van de wettelijke 6,5 % RSZ en BV?

Vraag 2
Wie betaalt deze schuld aan de RSZ,
ik, via tijdelijke stopzetting van het uitkeren van de bedrijfstoeslag,
of de uitkeringsinstelling?

Vraag 3
Hebben zij het recht om de bedrijfstoeslag zomaar tijdelijk te stoppen en zo mijn inkomen aanzienlijk te verkleinen?

Het gaat over grote bedragen dus had ik graag geweten wat mijn rechten en plichten hierin zijn.
Merci

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 26 aug 2016 20:58

Art. 144/2 van de Wet van 27/12/2006
§ 1. In het kader van de inhouding bedoeld in artikel 126, § 1, deelt de begunstigde van de aanvullende vergoeding, bedoeld in artikel 114, 2° en 3°, a), aan de debiteur van deze laatste de periodes van hervatting van het werk en het einde van deze mede.

§ 2.Onverminderd artikel 26 van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders, kan de werkgever, indien hij niet op de hoogte is gebracht van de stopzetting van de werkhervatting van zijn gewezen werknemer, bij deze laatste de persoonlijke bijdragen recupereren, indien deze niet werden ingehouden. (wet van 30.12.2009 - BS 31.12 - IW 1.4.2010)].

Maw: de persoonlijke inhoudingen RSZ kunnen door de werkgever teruggevorderd worden aan jou. Via schuldvergelijking kan dit gebeuren door het stuizetten van de bedrijfstoeslag tot alles betaald is.

Let wel: enkel d epersoonlijke afhoudingen, niet de bedragen die de werkgever bovenop de bruto bedrijfstoeslag moet betalen.

cdteloek
Topic Starter

#3 , 26 aug 2016 21:37

JPV,
bedankt voor de duidelijke uitleg.
Kortweg, ik heb geen been om op te staan en mag enkel hopen tot een vergelijk te komen met hen om niet de volledige uitkering tijdelijk te schrappen maar enkel een deel ervan over een langere periode.
Correct?

Kunnen mij boetes en intresten van de RSZ doorgerekend worden?

Mvg

Reclame

JPV

#4 , 26 aug 2016 22:42

Correct & nee. Hou er wel rekening mee dat de werkgever onmiddellijk het volledige bedrag dat jij afgehouden diende te worden aan de rsz moet betalen. Weinig kans dus dat men een afbetalingsplan zal toestaan.

Mathieu Rutten

#5 , 27 aug 2016 06:47

Beste,

Ik stel mij in deze de volgende vraag. Heeft u uw ex-werkgever in kennis gesteld van het feit dat u iedere zelfstandige activiteit heeft stopgezet en dat u opnieuw in aanmerking kwam voor werkloosheidsvergoedingen?

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

cdteloek
Topic Starter

#6 , 27 aug 2016 10:26

Beste Thieu,

bedankt voor je reactie.
Ik heb mijn werkgever niet in kennis gesteld van het feit dat ik de zelfstandige activiteit stopte en uitkeringsgerechtigd werd.
Het bedrijf, onderdeel van een internationale groep, werd collectief gesloten op 31 03 2012.
Bij de collectieve sluiting werden 2 CAO’s bekrachtigd, 1 voor SWT gerechtigden en 1 voor - 52 jarigen.
Het SWT gebeuren en de verantwoordelijkheid voor de uitkeringen werd overgedragen aan een financiële groep, waar ik verder geen contact noch een binding mee heb.
Ik heb die financiële groep ook nooit beschouwd als werkgever.
Ik heb ook nooit contact met hen gehad, geen contactpersoon enzo.
Ik ben steeds dezelfde bijpassing blijven trekken, dus ik was me van niets bewust... tot die brief kwam met de aankondiging van het schorsen van de toeslag.

Mvg
Luc

Mathieu Rutten

#7 , 27 aug 2016 11:31

Beste,

Het spijt me u te moeten meedelen dat u eigenlijk te kort geschoten bent in uw meldingsplicht.

Het standpunt van de RVA in deze is helder:

Wat gebeurt er met de aanvullende vergoeding in geval van werkhervatting tijdens het brugpensioen ?

De bruggepensioneerde blijft zijn aanvullende vergoeding verder ontvangen wanneer hij:
 vanaf 01.01.2007 een beroepsactiviteit hervat (voltijds of deeltijds loontrekkende of zelfstandige in hoofdberoep)
 voor een nieuwe werkgever
De bruggepensioneerde moet de debiteur van de aanvullende vergoeding op de hoogte brengen van de werkhervatting.

Over welke situatie gaat het?
Het betreft hier de situatie van de bruggepensioneerde die het werk hervat als loontrekkende of zich vestigt als zelfstandige in hoofdberoep en hierdoor het recht op volledige werkloosheidsuitkeringen verliest.
Het betreft hier niet de situatie van de bruggepensioneerde die een nevenactiviteit als loontrekkende of zelfstandige cumuleert met volledige werkloosheidsuitkeringen. Deze bruggepensioneerde ontvangt zijn aanvullende vergoeding op de gewone manier. Zijn brugpensioen blijft onderworpen aan de inhoudingen van 3 en 3,5 %.

De debiteur moet de aanvullende vergoeding verder betalen tijdens de werkhervatting
De debiteur kan de ex-werkgever zijn of een Fonds of het FSO.
De verplichting om de aanvullende vergoeding verder te betalen, staat ingeschreven in CAO 17 (artikel 4, 4bis en 4ter).

De werkhervatting vanaf 01.01.2007
Het is van weinig belang of het brugpensioen begonnen is voor of na 01.01.2007. De maatregel richt zich dus tot alle bruggepensioneerden.
Het is de werkhervatting als loontrekkende of de vestiging als zelfstandige in hoofdberoep die zich na 31.12.2006 moet situeren.

De werkhervatting als loontrekkende of zelfstandige
Het kan gaan om een werkhervatting als voltijds of deeltijds loontrekkende of een werkhervatting als zelfstandige in hoofdberoep.
De bruggepensioneerde die het werk deeltijds hervat en die een IGU zou ontvangen, blijft dus ook zijn aanvullende vergoeding ontvangen.

De werkhervatting bij een nieuwe werkgever
De nieuwe activiteit moet verricht worden voor een nieuwe werkgever.
Er is geen sprake van hervatting bij een nieuwe werkgever, indien het werk gebeurt:

 bij de werkgever die de werknemer op brugpensioen heeft laten gaan
 of bij een werkgever die tot dezelfde groep behoort als deze werkgever
 of bij de vroegere werkgever via een interimbedrijf
 of bij de vroegere werkgever via het zelfstandigenstatuut.

Wat indien het werk wordt verricht voor de vroegere werkgever?, zie verder.

De vrijstelling van de inhouding op de aanvullende vergoeding
In geval van werkhervatting bij een nieuwe werkgever, zijn de inhouding van 6,5 % op de aanvullende vergoeding en de werkgeversbijdrage niet meer verschuldigd.

De werknemer moet zijn werkhervatting meedelen aan :
- zijn uitbetalingsinstelling ;
- de debiteur (of debiteuren) van de aanvullende vergoeding.

De hervatting voor dezelfde werkgever
In geval van werkhervatting bij dezelfde werkgever, kunnen zich twee situaties voordoen:
 ofwel krijgt de werknemer zijn aanvullende vergoeding niet meer (de verplichting om deze vergoeding verder betalen is in dit geval niet voorzien);
 ofwel blijft de werknemer ondanks alles zijn aanvullende vergoeding verder ontvangen, maar deze vergoeding kan dan worden beschouwd als een loon (dat betekent dat de gewone sociale zekerheidsbijdragen (in principe 13,07 % en 32,25 %) verschuldigd zijn. Deze materie behoort niet tot de bevoegdheid van de RVA, wel van de RSZ.

Wat gebeurt er met de aanvullende vergoeding in geval van werkhervatting tijdens de periode gedekt door de verbrekingsvergoeding?

De werknemer die recht heeft op het brugpensioen maar die het werk hervat (of zich vestigt als zelfstandige) voordat hij zijn aanvraag indient, heeft recht op de aanvullende vergoeding vanwege de debiteur van deze vergoeding, vanaf het ogenblik waarop hij recht zou hebben gehad op het brugpensioen, indien hij het werk niet had hervat.
Dat geldt met name wanneer de werknemer het werk hervat tijdens een periode van inschrijving in een tewerkstellingscel.
Op het einde van de periode gedekt door de verbrekingsvergoeding, kan de werknemer aan de RVA vragen om dit theoretische recht vast te stellen (attest C17T).
Deze materie wordt behandeld in fiche B.25.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

cdteloek
Topic Starter

#8 , 29 aug 2016 12:18

Aan allen, bedankt voor de uitgebreide info.

Terug naar “Pensioenen”