solidariteitsbijdrage op aanvullend pensioen

rosy
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

solidariteitsbijdrage op aanvullend pensioen

#1 , 07 sep 2016 12:55

Ik ben sedert een tweetal maanden met pensioen. Onlangs kreeg ik een kennisgeving van mijn werkgever dat ik recht heb op een klein aanvullend pensioenkapitaal van een 3200€. Na aftrek van alle belastingen en bijdragen rest er nog een 2250 € (raming)
Plots merk ik echter dat dit schamele bedrag bij mijn wettelijk pensioen wordt geteld voor mijn maandelijkse uitkering. Ik moet maandelijks 15€ meer solidariteitsbijdrage betalen (vermoedelijk gedurende 15 jaar) en na belastingsaftrek zou dat iets van een 10€ per maand minder pensioen zijn, dat is dus 1800€ (alle bedragen zonder toekomstige inflatie en index uiteraard) over die 15 jaar.
Van mijn oorspronkelijk kapitaal van 3200€ rest er hopelijk dus nog 450€

Is dit correct ? Aan welk percentage wordt men hier eigenlijk belast ?
Het gaat hier gelukkig allemaal om kleinere bedragen maar het stuit me enorm tegen de borst dat dit niet meer over progressieve solidariteit gaat maar over een echte plundering ! :mrgreen:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 07 sep 2016 21:37

Beste,

Ik heb u de desbetreffende reglementering bijgevoegd. Je kan je dan zelf een idee vormen.

Ik zou je willen voorstellen om je brutobedrag eens mee te delen en of het hier om een gezinsbedrag, dan wel om een bedrag als alleenstaande gaat. Dat zou ook een eerlijker vergelijking zijn. En wat ook zeer belangrijk is of je uit een SWT komt of niet? Wat is uw loopbaanbreuk?

Dit betekent niet dat ik de solidariteitsbijdrage op zich correct vind. Ik kan er echter wel mee leven dat er een zekere solidariteit wordt gevraagd binnen de kring van "gepensioneerden"

Als je zulke uitspraken doet, moet je ook alle kaarten op tafel durven gooien.

De solidariteitsbijdrage

De solidariteitsbijdrage is een progressieve sociale inhouding op het totale brutobedrag van de pensioenen (inclusief buitenlandse pensioenen vanaf 01/2013), renten en sommige aanvullende voordelen. Deze inhouding varieert van 0 tot 2 %, naargelang de grootte van het totale brutobedrag en de daaraan gekoppelde overschrijding van de drempels die vastgelegd werden bij wet (onderscheid ‘alleenstaande’ of ‘met gezinslast’).

Berekening van de solidariteitsbijdrage

Pensioen bedrag alleenstaande

Berekening van de solidariteitsbijdrage voor een pensioen als alleenstaande
Totaal maandelijks brutobedrag pensioen als alleenstaande begrepen tussen: Solidariteitsbijdrage
0,01 EUR en 2 266,68 EUR 0
2 266,69 EUR en 2 336,78 EUR (brutobedrag - 2 266,68) x 0,5
2 336,79 EUR en 2 527,94 EUR brutobedrag x 0,015
2 527,95 EUR en 2 554,24 EUR (brutobedrag - 2 527,94) x 0,5 + 37,92
vanaf 2 554,25 EUR brutobedrag x 0,02

Pensioen gezinsbedrag

Berekening van de solidariteitsbijdrage voor een pensioen als gezin
Totaal maandelijks brutobedrag gezinspensioen begrepen tussen: Solidariteitsbijdrage
0,01 EUR en 2 620,56 EUR 0
2 620,57 EUR en 2 701,61 EUR (brutobedrag - 2 620,56) x 0,5
2 701,62 EUR en 2 889,08 EUR brutobedrag x 0,015
2 889,09 EUR en 2 919,12 EUR (brutobedrag - 2 889,08) x 0,5 + 43,34
vanaf 2 919,13 EUR brutobedrag x 0,02

Bovenstaande bedragen zijn gekoppeld aan het spilindexcijfer 138,81 (op 01/06/2016) en worden op dezelfde manier aan de stijging van de kosten voor levensonderhoud aangepast als de pensioenen. Als de volgende spilindex wordt bereikt, worden de drempelbedragen met 2% verhoogd.

Voor het bepalen van het percentage van de solidariteitsbijdrage houden we rekening met alle pensioenen, dus ook met de extralegale pensioenen (2e pijler). Vanaf 2013 worden ook buitenlandse pensioenen in rekening gebracht.
Dit percentage wordt dan toegepast op de som van alle bruto-uitkeringen en vanaf 2013 inclusief buitenlandse pensioenen.
Met een individuele levensverzekering of pensioensparen (3e pijler) houden we geen rekening bij de berekening van de solidariteitsbijdrage.

Aanvullende voordelen

Kapitaal uit een groepsverzekering

Dit aanvullend voordeel wordt omgezet in een maandelijkse fictieve rente ‘solidariteit’ op basis van de leeftijd van de begunstigde op het tijdstip van de uitbetaling van het kapitaal.

De fictieve renten van kapitalen uitbetaald vanaf 1997, tellen mee om het totale brutobedrag te bepalen, maar het percentage solidariteitsinhouding wordt niet op deze fictieve renten toegepast.

De fictieve renten van kapitalen uitbetaald vóór 1997, tellen mee om het totale brutobedrag te bepalen, maar op deze fictieve renten wordt het solidariteitspercentage tijdelijk toegepast:

als het kapitaal uitbetaald is vóór de ingangsdatum van het pensioen, dan gebeurt de inhouding op het aandeel fictieve rente tot de 1ste juli van het jaar dat volgt op de 15de verjaardag van de ingangsdatum van het pensioen;
als het kapitaal uitbetaald is vanaf de ingangsdatum van het pensioen, dan gebeurt de inhouding op het aandeel fictieve rente tot de 1ste juli van het jaar dat volgt op de 15de verjaardag van de uitbetaling van het kapitaal.

Periodiek extralegaal pensioen uit een groepsverzekering

De Pensioendienst houdt zelf het percentage solidariteitsbijdrage op dit aanvullend voordeel in.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

Terug naar “Pensioenen”