rommel / markt / braderie

IrisD
Topic Starter

rommel / markt / braderie

#1 , 02 okt 2016 12:58

momenteel verkoop ik mijn eigen spullen op de rommelmarkten, ik had deze graag uitgebreid naar markt / braderie. nu zou ik willen starten met het aan kopen van een kavel/lot van faillissementen. maar doe dit met mijn eigen middelen.
en in beperkte maten., inkomsten zijn dan ook beperkt ( 20 a 50€ per markt) zonder de onkosten mee gerekend.
ik doe dit heel graag en ben zeker geen groot verdiener, maar weet niet of ik een ondernemersnummer/ btw nummer /leurderskaart of bedrijfsbeheer nodig heb. momenteel heb ik niets van deze zaken .
ik werk half time en ontvang geen andere inkomsten. zou dit als het goed loopt in bijberoep willen opstarten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 02 okt 2016 13:26

Vanaf het ogenblik dat dit een regelmatige activiteit is met commerciële karakter bent u verplicht een ondernemingsnummer te hebben.
Wanneer u ook maar 1 artikel koopt met de bedoeling van dit verder te verkopen, dan is dit een commerciële activiteit!

Met leurderskaarten heb ik geen ervaring, al de rest ivm met bijberoep wel.

Ik zou zeggen, bezint voor je begint, wanneer je officieel werkt verdwijnt een zeer groot gedeelte naar vadertje staat!
In uw geval kan het wel haalbaar zijn, doordat u slechts half time werkt zal u meer ruimte hebben om inkomsten te verwerven zonder aan de maximum aanslagvoet te zitten!

LeenW

#3 , 02 okt 2016 13:27

Als u regelmatig rommelmarkten doet, moet u zelfstandige worden en btw-nummer aanvragen.

Reclame

sloeberken

#4 , 02 okt 2016 13:59

Als u op die manier uw producten of diensten aan de man wilt brengen, hebt u daar in veel gevallen een ‘machtiging tot het uitoefenen van ambulante activiteiten’, ook wel een leurkaart genoemd, voor nodig.

http://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen/ ... -leurkaart
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 okt 2016 14:37

Je heeft ook een leurderskaart nodig voor markten, en een ondernemingsnummer + activatie van BTW
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

WP002

#6 , 04 okt 2016 14:21

Corrigeer me als ik verkeerd ben, maar u mag dacht ik 4x per jaar op een rommelmarkt staan zonder dat dit als een commerciële activiteit op regelmatige basis wordt bezien. Vanaf rommelmarkt #5 moet u zich in regel stellen. Evenwel, rommelmarkten dienen in de eerste plaats om je eigen troep te verpatsen, waar je niets meer mee bent. Dat je occasioneel en zonder vergoeding Tante Germaine hebt geholpen haar zolder op te ruimen en een paar spuuglelijke lampadèrekes aanbiedt, zal wellicht niet voor problemen zorgen, maar als je dingen gaat aankopen met de bedoeling ze door te verkopen, tja, dan is het denk ik van de eerste keer al prijs.

Terug naar “Handelspraktijken”