verzekering auto als tweede bestuurder

dimokraat
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verzekering auto als tweede bestuurder

#1 , 06 okt 2016 19:29

hallo ik heb een vraag mijn zoon heeft een wagen op zijn naam en die woont allen. kan ik die wagen op mijn naam verzekeren en hem als tweede bestuurder ? mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 06 okt 2016 19:44

Dan moet de wagen op u naam staan. Zou u dat zeker niet aanraden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii

#3 , 06 okt 2016 21:15

Je kan dat doen maar als uw niet bij u gedomicilieerde zoon die feitelijk hoofdbestuurder is een serieus ongeval in fout veroorzaakt zal uw verzekeraar "recht van verhaal" vorderen. Geloof me: ze zetten hiervoor detectieves in.

In mensentaal: tot het maximum van meer dan 30.000€ (Zie algemene voorwaarden) bij u de door hen uitbetaalde schade komen invorderen omdat je gelogen hebt over het te verzekeren risico.

Doe dit dus niet. Je hebt een groene kaart maar bent de-facto NIET verzekerd.

Voor een kleine auto vind je BA verzekeringen voor jongeren voor een kleine 1.000€ per jaar. Veel geld ivm de 3-400€ die je als ongevalvrije ouder betaalt maar elke jongvolwassene moet nu eenmaal "bonus" opbouwen. Als jongere een zware sportwagen verzekerd krijgen is onbetaalbaar.

Reclame

Sirkii

#4 , 06 okt 2016 21:33

Dan moet de wagen op u naam staan. Zou u dat zeker niet aanraden.
Daar kijken ze niet naar.

Bij mij is een (relatief kleine) auto die op naam van mijn vrouw ingeschreven is verzekerd op mijn dochter als HOOFDbestuurster met haar naam op de verzekeringspolis. BA en basisrechtsbijstand was een dikke 900€ bij de verzekeraar die bij ongeval binnen de 30 minuten ter plaatse is (BM 10 en jong) ;-) De BA voor de gelijkaardige wagen van mijn madam bij dezelfde maatschappij is idd "maar" zo n 300€ (BM 00). De BM s zijn niet gekoppeld.

Nogmaals. Neem GEEN polis van uw alleenwonend kind op u. Sponsor desnoods (als je dat budgetsgewijs kan)

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 okt 2016 22:05

Bij ons staan verschillende wagens verzekerd op één naam - per wagen staan er wel andere hoofdbestuurders (kinderen & schoonkinderen) aangegeven.
Is al jaren zo en is zelfs voor de verzekering geen enkel probleem.
Zelfs twee vrienden (quasi familie) werden opgegeven omdat die dikwijls chauffeur spelen was helemaal geen probleem voor de verzekering.
Kinderen zijn wel geen beginnend bestuurder meer maar zelfs toen was dat geen probleem.

basejumper

#6 , 07 okt 2016 14:00

Op wiens naam de wagen staat is in se geen probleem. Wat je wel verplicht bent te doen is aan de verzekeringsmaatschappij het correcte risico mee te delen. Geef als hoofdbestuurder effectief op diegene(n) die hoofdbestuurder is (zijn)
Als zoon of dochter eens met de wagen van ma of pa rijdt kan je die perfect als bijkomende bestuurder opgeven en dat heeft geen enkel effect op de premie. Doe dat echter niet als zij in de praktijk hoofdbestuurder zijn. Niemand valt daar over : tot er een ernstig ongeval gebeurt. Dan gebeurt er een onderzoek en zal men alle schade terugvorderen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken

#7 , 07 okt 2016 15:34

Op wiens naam de wagen staat is in se geen probleem. Wat je wel verplicht bent te doen is aan de verzekeringsmaatschappij het correcte risico mee te delen. Geef als hoofdbestuurder effectief op diegene(n) die hoofdbestuurder is (zijn)
Als zoon of dochter eens met de wagen van ma of pa rijdt kan je die perfect als bijkomende bestuurder opgeven en dat heeft geen enkel effect op de premie. Doe dat echter niet als zij in de praktijk hoofdbestuurder zijn. Niemand valt daar over : tot er een ernstig ongeval gebeurt. Dan gebeurt er een onderzoek en zal men alle schade terugvorderen.
Volledig mee eens.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”