Brief Openbaar ministerie (2)

Anderson
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Brief Openbaar ministerie (2)

#1 , 06 okt 2016 20:19

Dag allemaal

Ik ben hier nieuw en heb wat rond gelezen en dit is een heel leuke site, zeer goede initiatief !!
Ik heb niet echt een probleem maar ik vroeg mij iets af en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen :)

Ik heb een brief gekregen van de Openbare ministerie waarbij ze mij vriendelijk verzochten om 175,00 EUR te betalen.
Omdat ik op 27/10/2015 de volgende fout heb begaan volgens art 5.3 KB 20.12.2007 gedeelten die niet toegankelijk zijn voor het publiek betreden.

Op het eerste zicht zei mij dat niets, maar na heel hard denken herinnerde ik mij dat ik ooit eens een kortere weg nam om naar het station te gaan.
Dat was dus letterlijk maar een paar meters.... en ik deed dat alleen omdat ik zo vaak anderen mensen het zag doen terwijl ik een hele omweg maakte.

Op de foto onderaan kunnen jullie die weg zien, die heb ik met een blauwe pijl aangeduid. De eerste rdode punt is de voetpad en het andere is de perron.
Afbeelding

Ik heb natuurlijk op die brief gereageerd en ik vroeg hun 2 zaken:
1. Waarom is deze brief zo laat gestuurd, bijna 1 jaar na de feiten
2. Waarom is het bedrag zo hoog? hoe is dat berekend?

Ik heb het volgende antwoord gekregen:
De verjaringstermijn van art 5.3 KB 20.12.2007 is 5 jaar
In geval van niet betaling zal deze zaak door de politierechtbank behandeld worden

Dat was dus niet helemaal een antwoord op mijn vraag :?
Ik heb die brief al betaald maar ik had toch graag een antwoord op mijn vragen gekregen. ik hoop dat iemand hier zo vriendelijk is om mij daarbij te helpen :P :oops:

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 06 okt 2016 20:28

Foto is klein, maar is dit naast een treinspoor? Zeer terecht dat daar hoge boetes op staan.

NMBS is wel niet de snelste met de afhandeling van hun boetes, maar inderdaad nog niet verjaard.

Anderson
Topic Starter

#3 , 06 okt 2016 20:40

Hay en dank je voor je snelle antwoord.

Ja, het is naast een treinspoor.
Dus als ik het goed begrijp is de boete zo hoog omdat een spoorweg hierbij betrokken is :)

Reclame

LeenW

#4 , 06 okt 2016 20:47

Ja, en wees blij dat het hierbij gebleven is. Er zijn procedures dat men het spoorverkeer stillegt omdat er mensen naast het spoor wandelen (wie dagelijks pendelt zal dit kunnen beamen). Als dit het geval was en men de schade bij u ging vorderen, had het te betalen bedrag iets meer cijfers gehad..

Anderson
Topic Starter

#5 , 06 okt 2016 21:41

oei maar zo erg was het niet hoor.
Ik pendel al jaren en dat werd altijd door iedereen dagelijks gebruikt.
Die dag dag ze mij tegen hielden, hadden ze minstens 10 andere mensen ook aangesproken. Het enige wat ze deden is onze gegevens noteren en zeggen dat wij niet meer deze weg mochten gebruiken.

Die 2 mannen stonden daar heel de ochtend en dat was het enige wat ze deden, ze lieten mensen gewoon toe en pas als de feiten gepleegd werden die mensen aangesproken.

Ik begrijp dat het niet volgens de wet is maar als iets al jaren door iedereen, iedere dag werd gedaan, konden ze op zijn minst eerst een waarschuwing geven :)

Franciscus

#6 , 06 okt 2016 21:50

Met alle respect
Kan u mij de wet aangeven waar staat dat er eerst een waarschuwing moet gegeven worden?
Het is niet toegelaten.
En het is levensgevaarlijk.

Anderson
Topic Starter

#7 , 06 okt 2016 21:57

Voor alle duidelijkheid, ik protesteer niet tegen die brief, zoals ik ook al zei, ik heb het al betaald :)
Ik bedoel gewoon dat die weg jaren, door iedereen werd gebruikt, het was een soort Olifanten pad (zo noemen ze het in Nederland :P )

Ik begrijp volkomen dat wetten moeten nageleefd worden, ik heb zelf ook rechten gestuurd (fiscaal- en boekhoudrecht om precies te zijn)

mava105

#8 , 07 okt 2016 08:53

Dus , omdat al jaren autobestuurders een verboden richting inrijden, mag jij dat ongestraft doen?

LeenW

#9 , 07 okt 2016 10:11

Kan ook zijn dat bv. de week ervoor een sensibiliseringsactie was, dat ze daar gewoon stonden en de waarschuwing gaven, en de week erna iedereen opschrijven.

Terug naar “Andere”