Gegevens eigendom bekomen

Bmx1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Gegevens eigendom bekomen

#1 , 14 okt 2016 22:01

Mijn grootvader heeft mij steeds vertelt dat een stuk landbouwgrond op naam van mij en mijn broer zou staan. Ik heb hier echter nooit iets van op papier gezien, laat staan iets voor getekend. Weet ook niet hoe hij die geregeld heeft ( schenking,..........) Ieder jaar vraagt hij ons op het kadastraal inkomen te betalen aan hem, ook hier heb ik nooit een rekening van gezien. Ik vraag mij af of het stuk grond effectief op onze naam staat. Kan ik op een of andere manier, zonder mijn grootvader te schoveren, te weten komen of hier iets van op papier gezet is bij een notaris.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 14 okt 2016 22:21

als er een stuk landbouwgrond op je naam zou staan, zou je dit in principe moeten zien op www.myminfin.be met je idetnteitskaart.

wanton

#3 , 15 okt 2016 17:34

En zou jij of je broer het aanslagbiljet moeten krijgen, niet opa.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

JPV

#4 , 15 okt 2016 18:46

is het niet zo dat het aanslagbiljet altijd toekomt bij de persoon met de hoogste leeftijd en niet noodzakelijk bij allen?

Bij ons thuis (wettelijk samenwonend) komt het aanslagbiljet aan op de naam van m'n vriendin, niet op mijn naam. Ik ben dus (in theorie) niet op de hoogte van het feit dat ik onroerende voorheffing moet betalen.

zie ook: http://www.alfalaw.be/UPLOADS/FILS/md2.pdf

wolf2

#5 , 16 okt 2016 11:26

Het aanslagbiljet gaat naar de belastingplichtige in de onroerende voorheffing? Dat is de eigenaar, de vruchtgebruiker (de blote krijgt niets), de erfpachter (de eigenaar-verpachter krijgt niets), de opstalhouder (de grondeigenaar krijgt niets) of de bezitter.

Wanton heeft gelijk als hij stelt dat de aanslag moet toekomen bij de kleinzoon, als die volle eigenaar zou zijn.
Het zou dus kunnen dat de grootvader een schenking deed:
- enkel van de blote eigendom
- of een uitgestelde schenking tot aan zijn overlijden.
In beide gevallen heeft de grootvader nog de opbrengst van de grond; en komt het aanslagbiljet dus nog bij hem.
Of grootvader maakte misschien een testament met de grond als bijzonder legaat; dan "staat het ook op naam van de kleinzoon" maar heeft dat nog geen uitwerking.

In elk geval is grootvader verkeerd bezig.

----------------------------------

Een aanslagbiljet wordt bij niet-gehuwden, die samen eigenaar zijn in dezelfde verhouding, gestuurd naar diegene die eerst in de kadastrale legger is ingeschreven. Het kadaster deed ooit die inschrijving aan de hand van de aankoopakte. Als daar de vrouw eerst staat, dan gaat dat zo verder. Men kan de omwisseling vragen van de volgorde zonder te motiveren.
Als het kadaster de akte niet had, gaf men voorrang aan de man; en bij eigenaars van hetzelfde geslacht, aan de oudste.
Veel inschrijvingen van vroeger zijn gebaseerd op een oudere regel: als er bij de mede-eigenaars één was die in de gemeente zelf woonde waar het goed lag, dan kwam die bovenaan de lijst te staan en kreeg die het aanslagbiljet.

Poene
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 okt 2016 01:28

Het registratiekantoor weet welke onroerende goederen op uw naam staan. U kan dit proberen rechtstreeks aan hen te vragen. Als ze u niet willen helpen, kan u het aan een notaris vragen. Deze schrijft het registratiekantoor aan. Dit kost niet veel.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”