Feestdagen niet gecompenseerd

denn1svc
Topic Starter

Feestdagen niet gecompenseerd

#1 , 03 nov 2016 09:05

Beste,

Mijn vriendin werkt onder PC 305 (horeca), ingeschreven als arbeidster.

Haar vaste vrije dagen zijn zondag en dinsdag.

Kerstdag en Nieuwjaarsdag vallen dit jaar beiden op een zondag. Haar werkgever betaalt deze feestdagen niet uit, want volgens hun vallen deze op haar vrije dagen, dus moeten ze deze niet compenseren.

Misschien dat het in de horeca anders geregeld is en het klopt wat zij beweren, maar volgens mij zijn feestdagen toch ALTIJD betaald én gecompenseerd als extra vrije dag eerstvolgend op de eerste werkdag als dit op een normale vrije dag valt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 03 nov 2016 09:29

Je vriendin heeft recht op 2 vervangdagen, meestal wordt de eerste werkdag na de feestdag genomen hiervoor.
Werkgever kan ook stellen dat ze vrij kan kiezen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ze kerstdag in haar pakket verlofdagen voor 2016 gestoken hebben (en nieuwjaar voor 2017 dan).

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2016 10:28

Die uitbater is een Nederlander zeker, daar is dit zo als de feestdag op een dag valt dat er normaal niet gewerkt word dan zijn zij hun feestdag kwijt !

Maar we zijn in België en daar heeft men recht op zijn betaalde feestdagen, of wel op de dag zelf of op een andere dag, in dit geval hier moet TS niet werken maar word wel deze dag betaald, als men dan nog een extra vervang dag kan eisen dit betwijfel ik toch.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2016 10:33

werkt u voltijds?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”