EPC bij verhuur aan vriend

Quick009
Topic Starter

EPC bij verhuur aan vriend

#1 , 08 nov 2016 18:53

Hallo,

Een vraagje...
Als ik mijn appartement wil verhuren aan een vriend en dus geen openbare aankondiging van verhuur doe, is een EPC-attest dan noodzakelijk?
Het betreft een nieuwbouwappartement, met als begindatum 8/5/2007.

Dank en groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2016 20:07

EPC is nodig bij iedere verhuring. Het attest dient onderdeel te vormen van de huurovereenkomst. Dat heeft niets te maken met uitplakken van de te huuraffiche.

sloeberken

#3 , 08 nov 2016 20:29

Indien u vriend huurder dit aanvaard zonder EPC-attest kan dat perfect. Maar voor die €100 dat een keuring kost zou ik het zeker laten keuren.
Volgens de wet is het verplicht.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Muffin

#4 , 03 jan 2017 20:59

Indien u vriend huurder dit aanvaard zonder EPC-attest kan dat perfect. Maar voor die €100 dat een keuring kost zou ik het zeker laten keuren.
Volgens de wet is het verplicht.
Bij ieder onroerend goed dat verhuurd wordt MOET er een geldig EPC aanwezig zijn. Dit is de wet. Onderlinge afspraken zijn daar ondergeschikt aan. De prijs zomaar bepalen op 100€ vind ik ook heel kort door de bocht gezien je niet weet over welk onroerend goed het juist gaat. Een kleine studio of een huis met wat uit- en aanbouwen is een heel groot verschil.

bosprocureur

#5 , 03 jan 2017 21:31

En er zijn wel degelijk boetes voorzien, en met 100 € ga je er dan niet vanaf zijn....

Als "ze" er op komen dan toch.

sloeberken

#6 , 03 jan 2017 22:04

Is enkel verplicht als er verwarming aanwezig is.

Wanneer u geen EPC heeft, kunt u als verhuurder wel een boete krijgen van het Vlaams Energieagentschap (VEA). De boete bedraagt minimaal 500 EUR en maximaal 5 000 EUR.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur

#7 , 03 jan 2017 22:11

En die boete wordt effectief toegepast hé.

Ik meen dat "ze" met steekproeven tewerk gaan voor de controles.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 jan 2017 08:48

Is gewoon weer een geldklopperij, ingericht door ons alom gekende Freya. Ken EPC deskundigen die zelfs al een attest afleveren na een rondgang van amper 5 minuten, zonder opmetingen of inkijken van de plannen. Soms vragen ze niet eens inlichtingen aan de verhuurder over welke, en waar er isolatiematerialen zijn gebruikt.

bosprocureur

#9 , 04 jan 2017 09:13

En op die manier komen ze aan een prijs van 100 €, heb er zelfs al gezien van 75 €, voor een rijhuis....

Dat zal duren tot die eens tegen de lamp vliegen bij een steekproefgewijze controle.

Terug naar “Huren”