mijn rechten als moeder

ilovemybaby
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

mijn rechten als moeder

#1 , 08 dec 2016 14:10

hallo ik ben momenteel 7 maanden zwanger ik heb geen relatie meer met de vader omdat hij mij sloeg en zeer agressief werd .
Onze relatie was al over voor ik ontdekte dat ik zwanger was. Ik wil niet dat hij het kindje kan meenemen omdat hij totaal niet verantwoordelijk is en niet kan om gaan met kinderen hij woont ook nog bij zijn ouders waar nog kleine kinderen zijn die geslagen worden ik wil niet dat dit gebeurd met mijn kindje hij is ook van buitenlandse afkomst en ben bang dat hij mijn kindje ooit zal meenemen naar het buitenland en daar voor altijd zal blijven. ik wil ook niet dat mijn kindje word beïnvloed door zijn geloof ( hij is moslim ) . Hij wil het kindje erkennen en co-ouderschap ik wil dit absoluut niet uit bestwil voor mijn kindje ik wil dat hij/zij goed en op een goede manier wordt opgevoed. mijn vraag is wat ik kan doen om het kindje zolang mogelijk bij mij te houden en het zo goed mogelijk te beschermen? moet ik hem erkennen als vader of niet ?
alvast bedankt voor jullie reactie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 08 dec 2016 14:31

Jij hoeft hem niet te erkennen als vader. Wanneer er geen akkoord is over de erkenning, kan een proces worden aangespannen bij de familierechtbank door de vader.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#3 , 08 dec 2016 15:13

De vader zal in dat geval via een DNA test moeten aantonen dat het kind weldegelijk van hem is. Vanaf dat moment heeft hij rechten als natuurlijke vader. Als de situatie is zoals je beschrijft, is de kans groot dat een rechter niet zomaar coöuderschap zal toekennen aan de vader, hooguit een omgangsrecht. Op dat moment kan je aan de vader ook onderhoudsgeld vragen voor het kind.

In uw plaats zou ik alle contact met de vader verbreken. Antwoord niet op SMS-en of e-mail. Als hij belt, vraag je om met rust gelaten te worden. Als hij je blijft lastig vallen, stap je naar de politie en leg je klacht neer wegens belaging. Zolang hij gene procedure opstart om het vaderschap op te eisen, hoef je helemaal niet te communiceren met hem. Hij moet je ook sowieso met rust laten. Zelfs tijdens een eventuele procedure, kan je eisen dat alle communicatie via de rechtbank / een advocaat verloopt en hij je nooit persoonlijk benaderd. Ik denk dat dit voorlopig de beste optie is. Met wat geluk ziet hij de héle administratieve rompslomp niet zitten, en start hij geen procedure op.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

bnjmnA

#4 , 08 dec 2016 16:29

Op basis van artikel 325/7 moet de moeder toestemming geven aan de "vader" om hem werkelijk te erkennen als vader. Verder indien de vader zich er niet bij neerlegt en hij er wroeging onstaat en je wordt ermee geconfronteerd, dan is het beste wat je kunt doen. Telkens een proces verbaal op te stellen bij de politie. Vermeld er dan telkens bij dat je, in het belang van het kind handelt en wil verijdelen dat uw kind ontvoert wordt door hem. Dit omdat wanneer de situatie begint over te koken en je toch met het gerecht in contact komt je een onmiskenbaar bewijs hebt jegens hem. Natuurlijk is het ook wel zo, indien je hem niet erkent als vader. Hij geen onderhoudsbijdrage dient te betalen. Stel je erkent hem toch als vader, dan kun je vervolgens een aangifte doe bij de politie om zijn recht op persoonlijk contact te ontzeggen. Bovendien indien hij dan "het kind niet wil afgeven" begaat hij een strafbaar feit op grond van artikel 432 van het strafwetboek.

Gebruiker21

#5 , 08 dec 2016 16:44

Heu... Artikel 325 gaat over meemoederschap. Geen idee hoe dit hier relevant kan zijn?

De moeder hoeft de vader helemaal niet te "erkennen". Het is de vader die het kind moet erkennen. Een vader kan perfect het vaderschap opeisen als hij de natuurlijke vader is (te bewijzen met een DNA test), zelfs als de moeder dit niet ziet zitten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus

#6 , 09 dec 2016 20:52

Beide antwoorden zijn correct ...moeder laat de vermoedelijke vader kind niet erkennen -
verbreekt elk contact ...dan zal de vermoedelijke vader al het nodige moeten doen.
Wat nu al kan gebeuren is gezien 'slagen en verwondingen' een strafbaar feit zijn kan van die feiten al aangifte gedaan worden.
Gezien het in een relatie was - hopelijk hebt u nog bewijzen en doktersattesten - is dit een IFG code bij politie en parket.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358
Van alle feiten en gebeurtenissen aangifte doen.

Indien er een VOS( verontrustende opvoedingssituatie) schijnt te bestaan bij vader dat zeker ook melden aan jeugdbrigade of bijzonder comité jeugdzorg. Zal zeer snel opgevolgd worden gezien de specifieke wetgeving.

Buitenland binnen of buiten de EU.

Indien uiteindelijk de rechtbank 'zou' instemmen met de erkenning kan u vragen gezien de situatie een langzame opbouw van de contacten via een beveiligde omgeving ...en dan verder langzaam opbouwen.
Gemeente in kennis stellen dat aan vader geen paspoort mag afgegeven worden ( best met een vonnis)

Dit als een begin van verdere akties.

Terug naar “Echtscheiding”