belasting huurinkomsten

mochoukri
Topic Starter

belasting huurinkomsten

#1 , 15 jan 2008 14:58

Beste iedereen,

kan iemand me meer informatie geven omtrent de aangifte van mijn huurinkomsten?
Hoe worden deze belast?

mvg,

Mo

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
job

#2 , 16 jan 2008 15:22

Beste iedereen,

kan iemand me meer informatie geven omtrent de aangifte van mijn huurinkomsten?
Hoe worden deze belast?

mvg,

Mo
Als jij als natuurlijke persoon huurgelden int van een verhuurd eigendom dan zijn deze
1. niet belast wanneer de huurder het gehuurde goed als privé gebruikt. Maw als hij zijn huurgelden niet als onkosten aftrekt van de belastingen.
(Je wordt op het KI belast)

2. Belast aan 15 % (wordt verwerkt in je personenbelastingen) wanneer de huurder zijn huurgelden effectief aftrekt als beroepskosten. (Bvb verhuur van winkelpand, bureelruimte, etc...)
(Je kan de belastingen op het KI contractueel dan doorrekenen aan de huurder)

mochoukri
Topic Starter

#3 , 16 jan 2008 15:31

Beste job,

wat bedoel je in het eerste punt met "het gehuurde goed als privé gebruikt"?bedoel je als hoofdverplijfplaats?
mijn situatie is als volgt: ik heb vorig jaar een huis gekocht en die heb ik verhuurd aan 2 huurders. De huurders voeren er geen beroepsactiviteiten in uit. Dus voor hen is het puur een hoofdverblijfplaats.

Alvast bedankt.

mvg,

Mo

Reclame

job

#4 , 16 jan 2008 20:09

Beste job,

wat bedoel je in het eerste punt met "het gehuurde goed als privé gebruikt"?bedoel je als hoofdverplijfplaats?
mijn situatie is als volgt: ik heb vorig jaar een huis gekocht en die heb ik verhuurd aan 2 huurders. De huurders voeren er geen beroepsactiviteiten in uit. Dus voor hen is het puur een hoofdverblijfplaats.

Alvast bedankt.

mvg,

Mo
In dit geval word je niet belast op de effectieve ontvangen huurgelden.
Zij zijn vrij van elke vorm van belasting.

Wel word je belast op het KI (Kadastraal Inkomen).
Het KI is immers een door het Kadaster geschat fictief huurinkomen uit eigen eigendom. Op dat inkomen word je jaarlijks belast (bij sommigen gekend als 'grondlasten').

mochoukri
Topic Starter

#5 , 17 jan 2008 10:10

OK job je bentbedankt voor je uitleg.

nog een klein vraagje... op het belastingsformulier staan vakjes waar je je huurinkomsten moet invullen, dus ik moet hiermee geen rekening houden?

mvg,

Mo

job

#6 , 17 jan 2008 14:19

OK job je bentbedankt voor je uitleg.

nog een klein vraagje... op het belastingsformulier staan vakjes waar je je huurinkomsten moet invullen, dus ik moet hiermee geen rekening houden?

mvg,

Mo
Vak III, A, 3 (nr. 1106 (of 2106)) : vermelding KI

De effectieve huur dien je nergens te vermelden.

mochoukri
Topic Starter

#7 , 17 jan 2008 14:24

ok hartelijk bedankt job

Terug naar “Huren”