overlijden van broer

Jack Nagtzaam
Topic Starter

overlijden van broer

#1 , 26 jan 2008 16:41

Na het overlijden van mijn broer, waar ik al meer dan 16 jaar geen
contact mee heb gehad blijkt dat hij niet verzekerd is voor zijn begrafenis.

Mijn jongste broer heeft toch een begrafenis geregeld zonder hier eerst
overleg te plegen met de rest van de familie.
Nu komt hij met een brief dat wij verplicht zijn om in deze kosten bij te dragen.

Mijn vraag is of dit zomaar mogelijk is ? Ook al doet de rest van de familie afstand van de erfenis?

b.v.d.
Jack

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 jan 2008 09:48

De begrafeniskosten maken deel uit van de nalatenschap.Wie deze nalatenschap aanvaardt,aanvaardt dus ook die kosten.

“Art.205.De kinderen zijn levensonderhoud verschuldigd aan hun ouders en hun andere bloedverwanten in de opgaande lijn die BEHOEFTIG zijn...Art.207.De verplichtingen die uit deze bepalingen voortvloeien, zijn wederkerig...”(Burgerlijk Wetboek).

Broers en zusters zijn tegenover mekaar dus niet onderhoudsplichtig,zodat uw jongste broer u niet verplichten kan om in deze kosten bij te dragen,indien u de nalatenschap verwierp.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

juna

#3 , 02 feb 2008 01:06

Het is inderdaad zo dat bij een verwerping van de nalatenschap U niet gehouden bent de schulden van de nalatenschap te betalen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”