#1 , 04 feb 2008 18:19
Een vriend van de familie ging onze ketel en boiler aansluiten (in 't zwart). De ketel, boiler, convectors, leidingen,... hebben wij zelf aangekocht en hebben we een factuur van. Toen hij de werken kwam uitvoeren kwam opeens een vriend hem helpen. Na 2 dagen werkte de verwarming niet. Iemand Vaillant laten komen, conclusie: volledig verkeerde installatie, GEVAAR. Een week later komen ze op instructies van de Vaillant technieker de installatie overdoen, weer werkte de verwarming niet. Terug Vaillant gecontacteerd, terug langsgeweest en door verkeerde installatie buitenvoeler stuk en gasbuis te dun. Op hun aanraden erkende installateur laten komen en deze heeft de installatie voorlopig aan de praat gekregen. Maar er moeten nog verschillende dingen veranderd te worden om de installatie correct te laten werken. Ondertussen heeft onze 'vriend' zijn baas alles (in 't wit) laten factureren, zowel materiaal als uren (€35/uur). Wij hebben op aanraden van een advocaat een aangetekende brief gestuurd waarin stond dat wij met deze firma nooit een overeenkomst hebben gehad, niet schriftelijk noch mondeling. Nu hebben we een aangetekend schrijven terug gekregen waarin staat dat onze vriend voor deze firma werkt en dat wij met hem een overeenkomst hadden (in familiaal vertrouwen). En dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de ketel, want wij hebben deze in een vochtige ruimte laten staan. Nu het probleem ligt helemaal niet bij de ketel, hier was/is niks mis mee, wel is er vanalles mis met hun aansluiting. Plus onze vorige ketel stond ook in deze 'vochtige' ruimte, net zoals mijn wasmachine en droogkast en daar scheelt ook niks mee. Nu dreigen ze dus met gerechterlijke stappen als wij niet betalen. We hebben wel degelijk nooit een mondelinge noch schriftelijke overeenkomst met deze firma gehad. We wisten zelfs niet dat onze 'vriend' voor deze firma werkte, de afspraak was dat alles in't zwart zou gebeuren. Wat kunnen we nu best doen? Toch een advocaat raadplegen en deze verdere stappen laten ondernemen of zullen we toch moeten betalen voor deze fiasco? We moeten zowiezo iemand laten komen om een groot gedeelte van de installatie af te breken en opnieuw correct te laten installeren, dus we moeten opnieuw kosten doen voor hetzelfde werk.