Probleem met betaling van factuur herstel gasketel

yvannovitch
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Probleem met betaling van factuur herstel gasketel

#1 , 15 sep 2017 10:55

Ik heb het volgende probleem : mijn huurder (syrisch gezin), waarvoor het OCMW eerst mijn huur betaald, alvorens zij hun uitkering krijgen, heeft ,door ons niet op tijd te verwittigen, voor 500€ stukken gemaakt aan de gasketel. Het verslag van de onderhouds en sanitair man zegt dat het door toedoen van de huurder is dat ik zoveel stukken heb aan de gasketel. We hadden een afspraak gemaakt voor het herstel en hadden hem dan ook gezegd dat hij die kosten moest betalen omdat hij ons veel te laat verwittigd had.( Staat ook zo in ons huurcontract) Bij aankomst op de afspraak wou de hersteller beginnen en dan wou hij dat we stopte met de herstelling. Hij wou niet betalen en betwist natuurlijk dat het zijn fout is, nochtans is dit niet het geval. Na 1 uur discussiëren is uiteindelijk de hersteller terug vertrokken zonder een herstelling uit te voeren. We hebben ook dadelijk geprobeerd te bemiddelen maar dit hielp ook niet. Uiteindelijk heb ik hem die avond nog een sms gestuurd met mijn laatste voorstel om de factuur gewoon in 2 te splitsen. Geen antwoord gekregen! Ik ben dan ook dadelijk naar het OCMW getrokken met dit nieuws maar zei zeiden dat dit iets was tussen de huurder en verhuurder. Geen bemiddelingspoging werd voorgesteld. Neen, hij wou naar de huurdersbond gaan en klacht neerleggen tegen mij. UIteindelijk heeft hij nu al 1 week geen warm water en verwarming omdat hij niet wou dat de herstelling uitgevoerd werd als hij moest betalen.
Hierover heb ik graag wat advies over het volgende :
- Waar kan ik rechtsbijstand aanvragen zodat ik een juiste procedure volg? ( De syndicus of rechtsbijstand van de blokpolis?)
-Kan ik alsnog de herstelling laten uitvoeren en de kosten op hem verhalen? (is ook niet goed voor het appartement als er geen verwarming is)
-Kan ik eventueel de kosten verhalen op de huurwaarborg? (deze is gestort door het OCMW, dus dan verhaal ik de kosten op hun)
-Moet ik hem ook dadelijk in gebreke stellen enz...
Ik weet niet echt goed hoe ik dit moet aanpakken omdat dit de eerste keer is dat ik zo een probleem heb.
Dus alle hulp en advies is welkom...
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Yvan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 15 sep 2017 12:25

Huurder dadelijk met aangetekend schrijven in gebreke stellen, met kopie aan het OCMW.
Uw recht kan je halen bij de vrederechter
Laten herstellen en bedrag naderhand van de waarborg afhouden.

yvannovitch
Topic Starter

#3 , 15 sep 2017 17:32

Dank u wel voor de reactie. Heb ondertussen vernomen dat hijzelf de huurwaarborg stukje voor stukje moet terug betalen aan het OCMW. Hierdoor is de huurwaarborg op termijn van hemzelf. Zo is het toch eigenlijk voor hem. Ik ga na het weekend hem dadelijk in gebreke stellen. Is er ergens een soort van modelbrief die ik kan gebruiken en moet ik daarin ook vermelden dat het factuur bedrag naderhand van zijn waarborg wordt gerecupereerd?

Reclame

yvannovitch
Topic Starter

#4 , 15 sep 2017 18:25

Nog een vraagje : wat is normaal gezien de termijn om te kunnen reageren op een angetekend schrijven?
En op welke termijn kan ik dan de herstelling laten uitvoeren? Want ze zitten daar nu zonder verwarming en warm water...
Alvast bedankt voor enige respons!

bosprocureur

#5 , 15 sep 2017 19:04

OCMW blijft hier wel weer serieus in gebreke.

Het is geen correcte manier van werken om die mensengewoon te "droppen " in een appartement, zonder enige begeleiding. Als die huurders dan uit onwetendheid dingen kapotmaken, trekken ze zich terug.

Ik zou het OCMW voorstellen dat u zelf de kosten voorschiet (het appartement moet mogelijkheid van douche/bad en gewoon warm water hebben, daar bent en blijft u verantwoordelijk voor :mrgreen: ) en dat u binnen een redelijke termijn moet terugbetaald worden. Daar moet hun assistent maar voor zorgen. Het gaat niet op dat de verantwoordelijkheid van zo'n instelling ophoudt met een adres aan te duiden, en niet alleen de huurders maar ook de verhuurders in de kou te laten staan. Je zou anders een volgende keer wel dubbel nadenken eer je op hun voorstel ingaat.

Hou die waarborg intact, u zou hem nog dik en dubbel nodigkunnen hebben !

yvannovitch
Topic Starter

#6 , 15 sep 2017 20:56

Heb nu vernomen dat het Ocmw hem de waarborg stuk voor stuk laat terug betalen zodat het op termijn zijn huurwaarborg is.
Dan kan het Ocmw zich helemaal terugtrekken.
Kan een vrederechter überhaupt beslissen om hem dit terug te laten betalen of dat ik dit kan recupereren via de huurwaarborg? Dacht dat een vrederechter enkel bemiddelend kon optreden, of ben ik daar mis in. Hoe kan ik dan naderhand dit bedrag terug eisen vd huurder?
Pfff, toch wel een ambetante situatie... En dan ben je nog schappelijk door hem aan te bieden dat je zelf de helft betaald van de factuur...

Bart Vissers

#7 , 15 sep 2017 21:06

Heb nu vernomen dat het Ocmw hem de waarborg stuk voor stuk laat terug betalen zodat het op termijn zijn huurwaarborg is.
Dan kan het Ocmw zich helemaal terugtrekken.
Kan een vrederechter überhaupt beslissen om hem dit terug te laten betalen of dat ik dit kan recupereren via de huurwaarborg? Dacht dat een vrederechter enkel bemiddelend kon optreden, of ben ik daar mis in. Hoe kan ik dan naderhand dit bedrag terug eisen vd huurder?
Pfff, toch wel een ambetante situatie... En dan ben je nog schappelijk door hem aan te bieden dat je zelf de helft betaald van de factuur...
Vrederechter is per definitie bevoegd voor huurgeschillen.
Dus niet enkel bemiddeling - trouwens elke burgerlijke rechtbank kan bemiddelen. Ook oordelen in een geding.
Hangt er van af welke procedure je opstart.
Bemiddeling is kosteloos (maar als de wederpartij niet opdaagt, valt er niets te bemiddelen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Franciscus

#8 , 15 sep 2017 21:49

Om met het laatste te beginnen : als u vrederechter laat bemiddelen dan hebt u alle mogelijkheden gebruikt voor een geding.
Uiteraard vraagt u in uw brief ook al de kosten dus ook de gerechtskosten en de kosten van het Aangetekend Schrijven.
Daarna ( geef de huurder 14 dagen) gaat u naar de rechtbank.
In de brief vraagt u
- onmiddellijke toelating tot toegang tot het appartement om de boiler te herstellen.
- dat u naar de vrederechter zal gaan indien die toelating niet wordt gegeven en dat de huurder aansprakelijk is voor alle gevolgschade.
- dat omdat klaarblijkelijk vaststaat dat door fout gebruik de schade is veroorzaakt deze door de veroorzaker moet betaald worden. Indien niet akkoord kan huurder zich wenden naar de vrederechter

Het is zijn huurwaarborg - dat hij die moet terugbetalen is niet uw zaak.
Dus die is perfect bruikbaar voor huurschade aan einde van het contract.

Of is er tussen u en OCMW ook een schriftelijke overeenkomst?

Hopelijk hebt u een goede verzekering voor uw appartement et een rechtsbijstand.
Hoe en wat de schade ( en wie) zal eventueel door een expert moeten vastgesteld worden via jullie verzekeringen of via vrederechter.

Terug naar “Huren”