Vrijgave huurwaarborg: reinigen verwarmingsketel e.a.

Klaaskoek
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vrijgave huurwaarborg: reinigen verwarmingsketel e.a.

#1 , 28 sep 2017 17:59

Beste,

Op 31/08 ll. beëindigden we onze huurovereenkomst. De uittredende plaatsbeschrijving werd opgesteld, maar de verhuurder wilde het voorbeeldformulier voor de vrijgave van de huurwaarborg nog niet invullen om "op basis van de plaatsbeschrijving nog eens te bekijken hoeveel zou moeten worden ingehouden".

We hebben de woning gedurende zes jaar als een goede huisvader onderhouden, en waren dan ook verwonderd dat er mogelijk problemen zouden zijn rond vrijgave van deze huurwaarborg. In afwachting van het voorstel zou ik alvast even willen polsen wat de gangbare regels zijn omtrent

1) Stukgesprongen lampen: op bepaalde plaatsen sprongen de lampen om de haverklap. In het begin verving ik die netjes, maar op de duur was ik een fortuin aan lampen kwijt, en zorgde ik gewoon dat we comfortabel konden leven: in een lampenhouder met zes voetjes voorzag ik bijvoorbeeld vier lampen. Elke lamp die bij uittrede niet meer werkte werd vermeld op de plaatsbeschrijving. Valt dit onder schade die de huurder moet betalen?

2) Onkruid in de tuin: ik heb de tuin altijd zeer goed onderhouden (haag geschoren, planten gesnoeid, gras afgereden en geverticuteerd, ...). Eenmaal we wisten dat we zouden verhuizen is de frequentie van het in de tuin werken wat afgenomen - we hebben ook niet echt een zonnig voorjaar gehad. Op de uittredende plaatsbeschrijving wordt bij de tuin en voortuin de melding gemaakt van de aanwezigheid van onkruid (!). Kan hier überhaupt iets voor aangerekend worden?

3) We hebben de verwarmingsinstallatie altijd netjes laten onderhouden, en hebben het attest hiervan telkens aan de verhuurder bezorgd. De laatste reiniging dateert van 01/2016 en op het attest staat dat dit geldig is tot 01/2018. Wij waren ons dus van geen kwaad bewust. Bij uittrede liet de verhuurder echter weten dat we nog een extra reiniging moesten laten uitvoeren, en dat we het attest daarvan moesten bezorgen. Klopt dit? In het huurcontract staat als volgt: "De huurder zal het goed bij het verlaten ervan reinigen. Zoniet wordt er een supplement aangerekend. Bij het verlaten van het gehuurde goed zal de huurder aan de verhuurder het volgende bezorgen: een attest van het schouwkuisen door een beëdigde schouwveger.". We kunnen een geldig attest bezorgen, maar ik ben niet zeker of deze formulering vereist dat we een nieuwe reiniging bij uittrede moeten voorzien.

Is er overigens een termijn waarbinnen een overeenkomst m.b.t. de verdeling van de huurwaarborg moet worden afgesloten? We zijn inmiddels bijna een maand verder, en de verhuurder ging indertijd niet akkoord met 2 maanden huur als waarborg waardoor er 3 geblokkeerd zijn - toch een mooi bedrag waar wij mee aan de slag willen.

Alvast bedankt voor alle input.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 sep 2017 22:52

1 - ja
2 - ja
3 - nee u hebt een geldig attest
Stel u verhuurder in gebreke met een AS, dat de huurwaarborg moet vrijgegeven worden binnen de 8 werkdagen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Huren”