Hierbij mijn situatie:
Ik had een contract van korte duur voor 1 jaar, aangaande vanaf 01/01/2016.
Deze is stilzwijgend verlengd met een contract van 2 jaar tot 01/01/2019. Het contract loopt via een makelaarskantoor, ik ben deze maand verhuist. Normaal kon ik niet weg doordat het een contract was van korte duur, maar omdat in mijn contract stond dat ik weg kon wanneer we nieuwe huurders vonden is dit ook zo gebeurt.
Op 21/09 hebben we afgesproken om de sleutels te overhandigen (eigenaar, makelaarskantoor en ikzelf) .
We hebben door de woning gelopen en op dat moment was alles piekfijn in orde, er waren geen betwistingen. Ik moest enkel voor ik vertrok nog een attest kunnen voorleggen van de controle aan de doorstroomverwarmer (deze was nog niet binnen met de post).
De eigenaar heeft daarop dan ook gezegd dat vanaf ik het attest binnenbracht bij de makelaar ik mijn huurwaarborg ging terugkrijgen.
Er is GEEN plaatsbeschrijving gebeurt bij het verlaten van het appartement, en de sleutels zijn dus ook overhandigd. (niks op papier)
Nu een goede week later stuurt hij mij een mail met de geschillen die hij mij voorlegt.. en dat ik dus mijn waarborg NIET zal terugzien en de kosten waarschijnlijk hoger zullen zijn dan de waarborg alleen
- Een dakpan die gebroken is
- Op de houten constructie in het dakappartement zouden bijtsporen of dergelijke aangetroffen zijn (ik weet van niks)!!!
Ik dacht altijd dat vanaf de sleutels overhandigd worden dat de geschillen moeten voorgelegd worden zodat de huurder er nog iets kan aan doen..?
Kan de eigenaar mij dit eisen?
Wat kan ik doen?
Alvast bedankt