Huurgeschil

kwinten12
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurgeschil

#1 , 30 sep 2017 05:17

Beste

Hierbij mijn situatie:

Ik had een contract van korte duur voor 1 jaar, aangaande vanaf 01/01/2016.
Deze is stilzwijgend verlengd met een contract van 2 jaar tot 01/01/2019. Het contract loopt via een makelaarskantoor, ik ben deze maand verhuist. Normaal kon ik niet weg doordat het een contract was van korte duur, maar omdat in mijn contract stond dat ik weg kon wanneer we nieuwe huurders vonden is dit ook zo gebeurt.

Op 21/09 hebben we afgesproken om de sleutels te overhandigen (eigenaar, makelaarskantoor en ikzelf) .
We hebben door de woning gelopen en op dat moment was alles piekfijn in orde, er waren geen betwistingen. Ik moest enkel voor ik vertrok nog een attest kunnen voorleggen van de controle aan de doorstroomverwarmer (deze was nog niet binnen met de post).
De eigenaar heeft daarop dan ook gezegd dat vanaf ik het attest binnenbracht bij de makelaar ik mijn huurwaarborg ging terugkrijgen.
Er is GEEN plaatsbeschrijving gebeurt bij het verlaten van het appartement, en de sleutels zijn dus ook overhandigd. (niks op papier)

Nu een goede week later stuurt hij mij een mail met de geschillen die hij mij voorlegt.. en dat ik dus mijn waarborg NIET zal terugzien en de kosten waarschijnlijk hoger zullen zijn dan de waarborg alleen
- Een dakpan die gebroken is
- Op de houten constructie in het dakappartement zouden bijtsporen of dergelijke aangetroffen zijn (ik weet van niks)!!!

Ik dacht altijd dat vanaf de sleutels overhandigd worden dat de geschillen moeten voorgelegd worden zodat de huurder er nog iets kan aan doen..?
Kan de eigenaar mij dit eisen?
Wat kan ik doen?

Alvast bedankt :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 30 sep 2017 09:26

Spijtig dat je geen dokument van sleuteloverdracht noch een uitgaande PB hebt laten opmaken en ondertekend bij het verlaten van het appartement.
Nu sta je zwakker.
Een gebroken dakpan is niet voor de huurder maar altijd voor de verhuurder, tenzij die onomstoten kan bewijzen
dat jij dat hebt gedaan (door bvb een antenne op het dak te plaatsen)
En bijtsporen van wat? Heb jij een hond of kat? Indien het bijtsporen zijn van insecten (houtworm) is het ook voor de verhuurder
De stilzwijgende verlenging van een overeenkomst van 1 jaar, voert rechtstreeks naar een contract van lange duur. Je bent niet verplicht zelf een huurder te zoeken, maar zal wel een opzegvergoeding moet betalen van 2 maand (vetrek tijdens het 2de jaar)

Indien de overeenkomst niet werd geregistreerd kan je vertrekken zonder opzeg en ook zonder opzegvergoeding

sloeberken

#3 , 30 sep 2017 10:02

Deze is stilzwijgend verlengd met een contract van 2 jaar tot 01/01/2019.
Staat dit in het huurcontract.
Nooit sleutels afgeven voor alles op papier staat en getekend is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

kwinten12
Topic Starter

#4 , 30 sep 2017 10:23

Bedankt voor jullie reacties.

Eveneens heb ik er vergeten bij vermelden dat er al nieuwe huurders ingetrokken zijn in het appartement vanaf 22/09.

Wat ik al kunnen onderzoeken heb is het volgende:
Uit een voorafgaande forumbericht met gelijkaardig probleem werd er geschreven dat vanaf de verhuurder de sleutels aanvaard, eveneens zonder een bewijs van goede staat of plaatsbeschrijving dat de huurder niet meer aansprakelijk is en kan aansprakelijk gesteld worden voor eventuele kosten.

Klopt dit ?

kwinten12
Topic Starter

#5 , 30 sep 2017 10:26

Mava 105:

Inderdaad bijtsporen van een hond, ik bezit inderdaad een hond maar dit was niet zo voor mijn vertrek uit het appartement..
de rondleiding van ons 3 (eigenaar, huurder, makelaar) is namelijk gebeurt en op dat moment is er mondeling gezegd dat alles in orde was.

Bedankt om te reageren.

sloeberken

#6 , 30 sep 2017 10:53

Bedankt voor jullie reacties.

Eveneens heb ik er vergeten bij vermelden dat er al nieuwe huurders ingetrokken zijn in het appartement vanaf 22/09.

Wat ik al kunnen onderzoeken heb is het volgende:
Uit een voorafgaande forumbericht met gelijkaardig probleem werd er geschreven dat vanaf de verhuurder de sleutels aanvaard, eveneens zonder een bewijs van goede staat of plaatsbeschrijving dat de huurder niet meer aansprakelijk is en kan aansprakelijk gesteld worden voor eventuele kosten.

Klopt dit ?
Dit is enkel van toepassing als er geen ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt is.
De ingaande plaatsbeschrijving word afgetoetst op de staat bij uittrede.
U hebt geen enkel bewijs dat er geen huurschade is.

sloeberken

#7 , 30 sep 2017 10:54

Mava 105:

Inderdaad bijtsporen van een hond, ik bezit inderdaad een hond maar dit was niet zo voor mijn vertrek uit het appartement..
de rondleiding van ons 3 (eigenaar, huurder, makelaar) is namelijk gebeurt en op dat moment is er mondeling gezegd dat alles in orde was.

Bedankt om te reageren.
Mondeling akkoord hoe ga je dit bewijzen.

scorpioen

#8 , 30 sep 2017 11:34

De verhuurder moet de huurschade bewijzen. Hoe gaat hij dat nu nog kunnen?
U antwoordt met een aangetekend schrijven dat u betwist dat er huurschade is en de de verhuurder bij de ontvangst van de sleutels geen enkele opmerking gemaakt heeft over eventuele huurschade.

Terug naar “Huren”