VRAAG I V.M. ERFENIS

juulka
Topic Starter

VRAAG I V.M. ERFENIS

#1 , 28 feb 2008 07:23

Mijn vader is 2 maanden geleden overleden.

Aangezien ik de enige was die nog met hem in contact kwam, mijn broer heeft hem sinds meer dan 10 jaar niet meer gezien, heb ik het nodige gedaan i.v.m. begrafenis en dergelijke.

Mijn broer heeft mij nog geen 2 weken na het overlijden via een advokaat een brief geschreven en eist uitleg over alles wat er is.

Ik weet dat mijn vader een 2-tal jaren geleden een som van ongeveer 75.000 euro gehad heeft van de verzekering na het ongeval en overlijden van mijn moeder.

Blijkbaar is deze som nergens meer terug te vinden.

Papa woonde in een huurhuis en had niets speciaals van waardevolle voorwerpen zoals schilderijen en dergelijks.

Mijn advokaat heeft mij gezegd dat er een gerechtelijk onderzoek kan komen met verhoor door de politie tot zelfs een huiszoeking bij mij.

Normaal kan de tegenpartij bij de banken, eventueel ook de mijne, mijn rekeninguittreksels opvragen om na te gaan of ik de laatste maanden een belangrijke som geld op mijn rekening gekregen heb.

Ik weet absoluut niet waar dat geld naartoe is en ik voel mij absoluut niet goed bij hetgene mij boven mijn hoofd hangt i.v.m. dat gerechtelijk onderzoek, aangezien ik niets te maken heb met de verdwijning van die som. Het verheugt mij alleszins niet dat er bij mij thuis iemand kan komen die zomaar alles doorzoekt.

Kan iemand mij zeggen of het absoluut zover kan komen?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 28 feb 2008 17:06

Nu ook je vader overleden is, heb je het recht als erfgenaam om zijn rekeningen te controleren. Stap naar de bank toe waar je vader cliënt was en vraag daar de dagafschriften op van al de zicht- en spaarrekeningen van die periode (en voor die datum en na die datum). Je ontvangt dan een listing met alle ontvangsten en uitgaven.
Per jaar betaal je ongeveer 45 euro per rekening om de dagafschriften op te vragen. De bank kan tot 10 jaar alle terug opvragen.

wanton

#3 , 28 feb 2008 17:07

Beste,

in uw eigen belang is het best dat U uitzoekt wat er met die 75000 € gebeurd is. Uw broer kan U voorlopig niets ten laste leggen. Probeer via de bank van uw vader te weten te komen wat en hoe er met die 75000 € gebeurd is. Indien je zijn bankuittreksels vindt , kom je waarschijnlijk al een eind op weg. Vraag eventueel aan de verzekering via welke weg zij het bedrag hebben uitgekeerd.

Het volgende probleem stelt zich, indien U het geld niet terug vindt. De Registratie is ook op de hoogte van de uitkering van die verzekering. Indien jij en je broer niet kunnen verklaren wat er mee gedaan is , moeten jullie toch de successierechten (waarschijnlijk 3 %)op dit bedrag betalen , omdat jullie de wettelijke erfgenamen zijn. Dat is zelfs het geval als jullie niets van dit bedrag gekregen hebben.
Een optie : had hij een nieuwe vriendin , aan wie hij (een deel van ) het geld heeft gegeven? Jullie kunnen dat bedrag terug opeisen.
Het loont de moeite zzelf op onderzoek te gaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

j.demoor

#4 , 29 feb 2008 10:18

Uw broer kan als erfgenaam optreden in naam van uw vader-erflater en dus gegevens vragen over VADERS rekeningen bij de banken.Hij kan geen gegevens bekomen over UW rekeningen.

Uw broer kan klacht neerleggen tegen u en/of onbekenden bij de procureur des Konings.In het kader van een EVENTUEEL gerechtelijk onderzoek kan de ONDERZOEKSRECHTER huiszoeking bij u bevelen en mededeling van uw bankgegevens door de bank.

Dit is echter onwaarschijnlijk gezien : “Art.462.Diefstallen gepleegd...door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn...geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

juulka
Topic Starter

#5 , 23 jun 2008 07:10

Hallo,

vooreerst bedankt voor jullie reacties.
ben vorige week naar de notaris geweest voor de inventaris en eedaflegging. Uit de rekeninguittreksels blijkt dat papa regelmatig geld afhaalde maar voor wie, voor wat, mij onbekend.

Er werd mij nogmaals op gewezen dat er een gerechtelijk onderzoek kan komen met verhoor door de politie, huiszoeking enz..

Nu heb ik daar allemaal geen problemen mee, maar voel er mij niet al te goed bij, zoals in het begin gezegd, huiszoeking thuis, verhoor door de politie enz......

Heeft iemand enig idee of dit systematisch gedaan word, of dat er door de onderzoeksrechter rekening gehouden wordt met de omvang van de zaak, het gaat hier tenslotte om maximum 85.000 euro en niet om enkele honderdduizenden of miljoenen euro's die weg zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

joris boris

#6 , 23 jun 2008 13:00

Toevallig dit gelezen.
Zou het niet gewoon kunnen dat vader gewoon alles opgedaan heeft. (vb grote reizen met vriendin of gewoon alles gulzig uitgedeeld om te vermijden dat aan kinderen ,die hij gedurende 10 jaar niet meer zag, iets over te laten) dat mag toch. Men is toch niet verplicht iets over te laten.
Zou er niet meer raad moeten gegeven worden in de richting van altijd een huwelijkscontract af te sluiten. Met een verblijvingsbeding doet men wat men wil met zijn eigen geld en kunnen er nooit problemen ontstaan. Men doet gewoon alles op en geniet van het leven van zijn eigen zuur verdiende centjes.
Gewoon even deze bedenkingen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”