notaris en bouwmisdrijf

azery1
Topic Starter

notaris en bouwmisdrijf

#1 , 28 feb 2008 22:26

:oops:
Ik kocht in 1999 een appartement aan zee ... tot vorig jaar de administratie alover de gemeente er ons attent op maakte dat er een bouwmisdrijf op het appartementsblok zat (niet op mijn appartement maar op 3 hoger gelegen appartementen). Is de notaris aansprakelijk voor de minwaarde (onlangs verkocht appartement ging ver onder de normale prijs!!!).
Ik kan mij al indenken dat de "notarissen" in het parlement zich wel zullen ingedekt hebben met subtiele wetten tegen hun eigen zware fouten. Bij zulke transakties hoort men niet anders meer of de notaris heeft gefoefeld. Maar probeer hem maar eens in gebreke te stellen en uw centen terug te zien. WIE WEET RAAD????

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2008 22:30

Welke fout heeft de notaris volgens u begaan?

scorpioen

azery1
Topic Starter

#3 , 29 feb 2008 12:26

Volgens mij heeft de notaris nagelaten een onderzoek te doen oa op bouwmisdrijven. Wie kan dat anders doen? Naar mijn bescheiden mening is dat een van zijn taken bij verkoop.

Reclame

Creatief

#4 , 29 feb 2008 12:43

Het is inderdaad de notaris zijn taak om een woning bij verkoop te controleren op bouwmisdrijven. :cry:

scorpioen

#5 , 29 feb 2008 13:44

De notaris dient na te vragen of er bij de gemeente iets bekend is i.v.m. een bouwmisdrijf, dus of een bouwmisdrijf werd vastgesteld.

Ook dient hij na te gaan of er een vergunning is.

Hij moet echter niet, met de plannen in de hand, ter plaatse gaan om na te gaan of wel degelijk gebouwd werd volgens de vergunning. Dit laatste werd onlangs bevestigd in een (niet gepubliceerd) arrest van het hof van beroep van Brussel.

scorpioen

azery1
Topic Starter

#6 , 29 feb 2008 16:33

Er was reeds een pv in 1976!!!!!!!!

azery1
Topic Starter

#7 , 29 feb 2008 16:35

De notaris is dan toch in gebreke te stellen. Hoe kan ik een procedure instellen???

scorpioen

#8 , 29 feb 2008 16:58

Als u een procedure wil beginnen tegen de notaris kan u hem dagvaarden in betaling van een schadevergoeding. De bijstand van een advocaat lijkt mij wenselijk te zijn.

scorpioen

azery1
Topic Starter

#9 , 29 feb 2008 18:18

Wat kost zo een procedure?
Heb ik enige kans op slagen (politiek!!!)
Hoeveel mag er gevraagd worden in euro als schadevergoeding?
Ik moet wel zien dat de notaris in gebreke kan gesteld worden of ik mag nog de proceskosten en de notaris een vergoeding betalen. Kan iemand juridisch juist aangeven dat de notaris een fout heeft gemaakt? (gezien de politiekers de wetten maken en de notaris tot een partij behoort om hem te benoemen vraag ik mij af of ik wel gelijk kan haken. Bij de (h)orde van de notarissen raad vragen is bij den duivel te biechte gaan. Ik heb al een betwisting gehad met een notaris maar die is er goed van tussen geglipt. Het zijn gladde palingen denk maar eens aan ABC_vastgoed, de notarissen hebben daar toch ook akten opgemaakt van huizen en appartementen die niet bestonden. Hebt u daar nog iets van gehoord? KAN IK WINNEN?????

Terug naar “Archief”