Ik reed even aan de verkeerde kant van het fietspad met mijn monowiel om een veilige oversteekplaats te zoeken aan een drukke gewestweg met afgescheiden en breed fietspad. Ach ja, vast een rode lap op een zwaan, maar als ik daar een boete voor krijg, soit.
Ik ben in het bezit van een speciale extra verzekering voor mijn persoonlijk voortbewegingstoestel, maar kon de polis niet ter plaatse produceren. De wetsdiender sprak dat ik een homologatieattest zou moeten hebben omdat het sneller zou rijden dan 18km/uur. Dat bestaat helemaal niet voor die toestellen! Jawel, ze rijden tot 23km, als je 'm op zijn staart trapt en gek doet. In normale bedrijfssnelheid rijdt 'ie 18 en als je bergaf gaat of sneller wil, licht 'ie z'n pedalen wat op, zodat je weet dat je moet afremmen. Zie ik 'n fiets nog niet zo gauw doen, bergaf... En toch maar doorhameren dat dat niet zomaar kon, zo'n brommer. Nou ja. Wie bromt er...
De agent in kwestie heeft daarop mijn monowiel in beslag genomen. Kan mijn toestel zomaar door de politie ingehouden worden? Kan het niet produceren van een onbestaand homologatieattest resulteren in het niet vrijkrijgen van mijn toestel?