Kan een kind scheiden van een van zijn ouders?

Lydi1958
Topic Starter

Kan een kind scheiden van een van zijn ouders?

#1 , 14 mar 2008 11:48

Kan je als kind scheiden van een van je ouders? In concreto: vader heeft min of meer regelmatig alimentatie betaald, maar er is al jaren geen contact meer. Kan ik als meerderjarig kind "scheiden" van mijn vader, in die zin dat ik bv later geen erfenis van hem wil, maar ook niet wil opdraaien voor eventuele hospitalisatiekosten, opname rusthuis, en andere schulden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 14 mar 2008 12:27

Een erfenis kan je pas weigeren op het openblik van het overlijden.

Hospitalisatie en rusthuiskosten vallen onder de 'onderhoudsplicht', waartoe ieder kind is gehouden.

LEX

ps: dubbel geplaatst bericht gewist!

Lydi1958
Topic Starter

#3 , 17 mar 2008 15:34

Lijtk me erg oneerlijk: de man heeft jaren niet omgekeken, herkent me zelfs niet op straat, en dan zou ik later voor zijn onderhoud moeten opdraaien??? Kwam niet opdagen als bezoekrecht er was, heb hem amper gezien tijdens mijn jeugd... Dat is toch niet realistisch?

Reclame

mapleleiah

#4 , 17 mar 2008 16:38

Lijtk me erg oneerlijk: de man heeft jaren niet omgekeken, herkent me zelfs niet op straat, en dan zou ik later voor zijn onderhoud moeten opdraaien??? Kwam niet opdagen als bezoekrecht er was, heb hem amper gezien tijdens mijn jeugd... Dat is toch niet realistisch?
Volledig begrip voor deze situatie ... maar het is spijtig gezien wel de wettelijke realiteit.

Mocht je dan ook voor bepaalde kosten moeten opdraaien later, dan zou ik zeker de erfenis die later volgt niet weigeren (tenzij er natuurlijk schulden zijn).

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

witchqueen

#5 , 17 mar 2008 22:04

Ik ken nochtans iemand die zich wel degelijk heeft laten onterven van zijn vader toen die nog leefde.
Informeer je eens bij het vredegerecht.
En zelfs als dat onterven niet kan, kan je zeker via de rechtbank van de onderhoudsplicht ontheven worden. Het zou er nog maar aan ontbreken !
Mijn ex is ook met de noorderzon verdwenen, heeft nooit ook maar een cent betaald voor de opvoeding van onze zoon. Hij was gokverslaafd en maakte schulden.
En dat ze dan aan dat kind zouden afkomen om hem te onderhouden, dat ze het maar vergeten !!

Terug naar “Archief”