Huisbaas+werkgever

Feestzaal
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huisbaas+werkgever

#1 , 23 nov 2018 14:11

Een jaar geleden nam mijn baas (traiteurszaak) een feestzaal over. Er werd toen afgesproken dat ik boven deze feestzaal kon gaan wonen, samen met mijn dochter. We zouden dan in het weekend mee helpen met de feesten en 's avonds potentiële klanten ontvangen zodat zij niet telkens de afstand moesten afleggen. Er liggen 2 appartementen boven deze zaal, dus dat was mogelijk. Het stuk van mijn dochter was echter niet bewoonbaar: geen keuken, geen deuren, er hingen kabels uit de muren, etc. Wij hebben dit allemaal, op eigen kosten, in orde laten brengen om er te kunnen wonen en betalen hier nu nog een lening voor af. Omwille van de goede band met mijn werkgever werd er geen huurcontract/huurwaarborg opgesteld. De huurprijs die hij voorstelde, was all in, dus inclusief water, elektriciteit, internet etc.
Ondertussen heeft mijn werkgever een nieuwe vriend die sinds een jaar werkelijk alles heeft verpest: het helpen in de feestzaal is er nooit van gekomen. Hij stuurt me voortdurend dreigsmsjes en controleert alles. Hij heeft ook eenmaal gedreigd mij te slaan en heeft me op straat staan uitschelden. Ook heeft hij al de elektriciteit afgezet en deze, na een telefoontje van de politie, weer opgezet. Wij zijn intussen zodanig geterroriseerd dat we besloten hebben om te verhuizen. Wij betalen sinds 2 maanden geen huur meer omdat we de kosten van in de appartementen vergoed willen zien. Als we van plan waren om na één jaar al te verhuizen, hadden we nooit zulke kosten gestoken in deze woningen. De vriend eist nu ook dat wij internet/TV voor een volledig jaar betalen, terwijl dit initieel niet zo was afgesproken met mijn werkgever. We hebben herhaaldelijk aan mijn werkgever gevraagd om eens rond de tafel te zitten en te praten. Dit werd echter genegeerd en nooit beantwoord, tenzij met een dreigsms van zijn partner. Intussen heeft de vriend een advocaat erbij gehaald en eisen ze de betaling van de 2 maanden huur en internet/TV.

Mijn vraag is nu: wat kunnen wij hierin ondernemen? Moeten we deze huur nog gaan betalen? Kan ik de verbouwingskosten nog recupereren? Kunnen wij iets met de bewijzen van deze verbouwingen (nl. facturen, foto's van voor en na)?
Kunnen wij eventueel d.m.v. de dreigsmsen aantonen dat de vriend het ons onmogelijk heeft gemaakt om er nog te blijven wonen? Gaat mijn werkgever niet in de fout door zich hierin niet te laten horen?

Alvast bedankt.
P.S. Opmerkingen over het niet opstellen van een huurcontract mogen achterwege blijven. Ik heb mijn les intussen geleerd. ;-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 23 nov 2018 14:59

staat er iets op papier van de verbouwingswerken?
vermoedelijk niet dus vrees dat u zeer zwak staat om hier kosten van te kunnen recupereren.

U kan natuurlijk alles uitbreken en meenemen.

Feestzaal
Topic Starter

#3 , 23 nov 2018 15:21

We hebben enkel de facturen van de werken die zijn uitgevoerd. Het gaat onder meer over het plaatsen van keuken, een muur en deuren... De stukken van de keuken die ik zelf aankocht (dampkap, vuur), heb ik ondertussen verkocht.

Reclame

mava105

#4 , 23 nov 2018 16:17

Je mag nooit de huur inhouden, tenzij met toestemming van de vrederechter. Heb je de verhuurder al aangetekend aangeschreven om uw grieven aan hem kenbaar te maken? Net slim om een woonst te betrekken en de verbouwen zonder één woord op papier.

Feestzaal
Topic Starter

#5 , 23 nov 2018 21:20

Nu dacht ik toch echt dat ik had vermeld dat zulke commentaar achterwege mocht blijven. Bedankt voor niets dus.

mava105

#6 , 24 nov 2018 09:07

In uw PS van 23/11 spreek je enkel over het niet opmaken van een huurcontract
Daarover heb ik het niet in mijn post. Goed lezen dus.
Ik schrijf dat je de huur niet mag inhouden, en dat het niet slim is om verbouwingen te doen in andermans huis, zonder iets op papier te zetten, en ik vroeg u of je de verhuurder al heb ingelicht over de aanwezige problemen met een aangetekend schrijven.

Thomas Morus

#7 , 24 nov 2018 17:49

"Er werd toen afgesproken dat ik boven deze feestzaal kon gaan wonen, samen met mijn dochter. ..en 's avonds potentiële klanten ontvangen ..."

Euh... :roll: :roll: :roll:
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105

#8 , 24 nov 2018 19:49

En dan ook nog eens zwartwerken? Allemaal niet gezond.

LennieK

#9 , 26 nov 2018 10:23

Dit lijkt mij nu echt een zaak waar een vrederechter een uitspraak zal moeten doen. Heeft u al (aangetekend!) een opzegbrief verstuurd? U mag zelf de opzegperiode kiezen (uw huurcontract is immers niet geregistreerd).

Feestzaal
Topic Starter

#10 , 27 nov 2018 09:05

"Er werd toen afgesproken dat ik boven deze feestzaal kon gaan wonen, samen met mijn dochter. ..en 's avonds potentiële klanten ontvangen ..."

Euh... :roll: :roll: :roll:
Kunnen we het volwassen houden? Bedankt.

Feestzaal
Topic Starter

#11 , 27 nov 2018 09:07

Dit lijkt mij nu echt een zaak waar een vrederechter een uitspraak zal moeten doen. Heeft u al (aangetekend!) een opzegbrief verstuurd? U mag zelf de opzegperiode kiezen (uw huurcontract is immers niet geregistreerd).
Hoi,

Zijn we inderdaad mee bezig. We hebben nog verder advies gevraagd en zijn verdere bewijzen aan het verzamelen. Zal inderdaad een zaak worden voor de vrederechter. Bedankt voor je tip i.v.m. de opzegperiode, want hierover kregen we al verschillende dingen te horen.

Terug naar “Huren”