Onwettig afwezig tijdens opzegtermijn

bining
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onwettig afwezig tijdens opzegtermijn

#1 , 07 dec 2018 15:53

Hallo
Even kort mijn situatie schetsen. Ik heb onlangs mijn ontslag persoonlijk ingediend bij mij werkgever maar deze weigerde het te tekenen voor ontvangst. Daarna heb ik dit aangetekend opgestuurd. Ik heb geprobeerd om onderling iets overeen te komen waardoor mijn opzegtermijn zou ingekort worden, maar ze zijn hierover niet te spreken. Nu is het zo dat ik sinds mijn ontslag thuis ben geschreven door mijn huisarts omdat ik echt niet meer voor die werkgever kan werken. In 2 weken tijd heb ik ondertussen al 3 controleartsen over de vloer gekregen. De laatste controlearts zegt nu echter dat ik wel in staat ben om gemakkelijk terug te gaan werken. Momenteel ben ik er mentaal zo slecht aan toe dat ik echt niet terug kan gaan werken voor die werkgever en dus zie ik maar 1 andere optie dan gewoon onwettig afwezig te blijven. Hierdoor zal ik voor de duur van mijn opzegtermijn geen loon ontvangen, maar wat zijn nog gevolgen wat hierdoor kunnen ontstaan? Is het zo dat ik ook mijn recht op mijn eindejaarspremie verlies voor het gewerkte jaar 2018? Kan ik eventueel op een andere manier van deze werkgever afgeraken want ik zie echt geen oplossingen meer?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 07 dec 2018 16:01

Ik heb onlangs mijn ontslag persoonlijk ingediend bij mij werkgever maar deze weigerde het te tekenen voor ontvangst
Dat hoeft hij ook helemaal niet te doen. Je kan niemand verplichten iets te tekenen.
Ik heb geprobeerd om onderling iets overeen te komen waardoor mijn opzegtermijn zou ingekort worden, maar ze zijn hierover niet te spreken
Ook dit is hij helemaal niet verplicht. Als de werkgever wil dat je je opzegperiode presteert zit er niets anders op dan dit te doen.
In 2 weken tijd heb ik ondertussen al 3 controleartsen over de vloer gekregen. De laatste controlearts zegt nu echter dat ik wel in staat ben om gemakkelijk terug te gaan werken. Momenteel ben ik er mentaal zo slecht aan toe dat ik echt niet terug kan gaan werken voor die werkgever
Dan moet je in beroep gaan tegen de beslissing van de controlearts.
en dus zie ik maar 1 andere optie dan gewoon onwettig afwezig te blijven. Hierdoor zal ik voor de duur van mijn opzegtermijn geen loon ontvangen, maar wat zijn nog gevolgen wat hierdoor kunnen ontstaan?
- Ontslag dringende reden
- Vaststelling van verbreking van de arbeidsovereenkomst door de werknemer

P.

bining
Topic Starter

#3 , 07 dec 2018 18:20

Bedankt voor de reactie.
Wat houdt dat juist in en wat zijn de gevolgen van "ontslag on dwingende redenen" & "Vaststelling van verbreking van de arbeidsovereenkomst door de werknemer".
Kan het zijn dat ik hierdoor een schadevergoeding moet betalen?

Reclame

denlowie

#4 , 07 dec 2018 18:51

Dit kan en dit is gelijk aan het bruto loon maal de dagen afwezigheid !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105

#5 , 07 dec 2018 20:27

Sedert wanneer is een hekel hebben aan uw baas een ziekte?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”