Administratie bij het tijdelijk werken in het buitenland

BrDan
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Administratie bij het tijdelijk werken in het buitenland

#1 , 28 feb 2019 18:10

Hallo,

Ik heb enkele vragen omtrent de administratieve zaken gerelateerd aan een tijdelijk verblijf (2 jaar) in het buitenland. De concrete situatie is als volgt:

Ik ben momenteel werkzaam als doctoraatsstudent aan een Vlaamse Universiteit. De prof heeft een aanbieding gehad om in Frankrijk aan de slag te gaan, en heeft gevraagd mee te gaan, en ik heb geaccepteerd. Ikzelf blijf werkzaam aan de Universiteit, onder dezelfde voorwaarden als nu. Statutair ben ik "doctoraatsbursaal" wat ongeveer neerkomt op een studentenstatuut met een belastingsvrij inkomen, zonder arbeidscontract. Concreet zou dus enkel de werkplek veranderen. De universiteit heeft al laten weten dat ik niet officieel uitgezonden word op dienstopdracht, maar dat er ook niets is dat mij verbiedt om naar daar te gaan om mijn onderzoek uit te voeren.

Nu zijn er een aantal zaken waar onduidelijkheid over is, of zeker wil zijn dat mijn redenering klopt.

- Domicilie
Aangezien het om een langdurig, maar niet definitief verblijf gaat, is het mij onduidelijk wat te doen met mijn domicilie. Het makkelijkste lijkt mij mijn hoofdverblijfplaats te behouden in België, maar ik weet niet of dit mogelijk/legaal is. Een andere optie zou zijn mij op te geven als "tijdelijk afwezig". Volgens de infosite (https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten- ... fwezigheid) is dit mogelijk voor studenten, en dit voor en maximale termijn van 2 jaar (Een tijdelijke afwezigheid mag niet langer dan 1 jaar duren. U kunt de afwezigheid eenmalig verlengen met 1 jaar. Na die periode kan de gemeente aannemen dat u niet langer tijdelijk afwezig bent, maar daadwerkelijk in een andere Belgische gemeente of in het buitenland verblijft. In dat geval wordt u afgevoerd uit het bevolkingsregister).

-Belastingen
Momenteel heb ik een belastingsvrij inkomen in de vorm van een beurs, zonder arbeidscontract. Volgens artikel 14 van het dubbelbelastingsverdrag tussen Frankrijk en België, zou dit betekenen dat ik geen extra belastingen zou moeten betalen in Frankrijk:

Artikel 14: Studenten en leerlingen van één van beide verdragsluitende Staten, die in de andere verdragsluitende Staat verblijven, uitsluitend om er te studeren of om er zich in hun beroep te bekwamen, worden in laatstbedoelde Staat niet onderworpen aan enige belasting op de toelagen die zij van buiten het land ontvangen.

-RSZ
Er vanuitgaande dat de hoofdverblijfplaats in België kan blijven, kan de RSZ gewoon in België betaald blijven, mits invullen van formulier A1 (https://www.socialsecurity.be/site_nl/e ... /index.htm)

-Verzekeringen
Dit ga ik sowieso zelf navragen bij mijn verzekeringsmaatschapijen, maar ik wou hier ook eens vragen, gezien mijn bovenstaand statuut, of het nodig zal zijn om bepaalde verzekeringen aan te gaan in Frankrijk, of ik ze beter hier hou. Voor brand/familiale verzekering lijkt het mij soweiso beter deze in Frankrijk aan te gaan, maar voor bv. hospitalisatie-, ziekte- en autoverzekering lijkt mij dit minder triviaal.

-Auto
Ik bezit momenteel een wagen, en zou deze graag meenemen naar Frankrijk. Mijn vraag is dan of het nodig is om deze in te shrijven in Frankrijk of niet. Ik ga hiervoor zelf nog contact opnemen met DIV, maar misschien heeft iemand van jullie hier nog ervaring mee.

Dit is zo'n beetje wat ik momenteel weet, en nog wil weten. Laat mij graag iets weten als jullie fouten in mijn redeneringen zien, of aanvullend advies hebben waar ik zeker nog op moet letten.

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding