Contract van onbepaalde duur,ook nog tijdens ontslagperiode?

pietvl
Topic Starter

Contract van onbepaalde duur,ook nog tijdens ontslagperiode?

#1 , 10 feb 2014 16:51

Voor de afsluiting van een afbetalingsverezekering bij de aankoop van een woning wordt mij gevraagd of ik een "contract van onbepaalde duur" heb, een "contract van bepaalde duur" of geen arbeidscontract.
Ik ben vorige maand ontslagen met een opzeg van 3 maanden.
Ik lees in mij bediendencontract dat ik in mijn bezit heb dat ik een contract van onbepaalde duur heb. Er is geen nieuw contract van bepaalde duur opgemaakt dus mijn huidig contract is nog geldig (hoop ik toch)...
Anderzijds zou je kunnen zeggen dat mijn contract door het ontslag overgegaan is naar een contract van bepaalde duur, en dus eindigd over twee maanden. Is dit wettelijk zo ? Want ik heb met mijn werkgever toch geen contract van bepaalde duur afgesloten ?
Of moet ik verklaren dat ik geen arbeidscontract meer heb, nu ik mijn ontslag gekregen heb, hoewel ik nog 3 maanden onder opzeg en onder contract werk ?

Mijn werkgever heeft mij vorige maand, tijdens de maand voor mijn ontslag dus, nog een bewijs gegeven dat ik bij hem een contract van onbepaalde duur heb. Dit was in voorbereiding van mijn aankoop van de woning en het afsluiten van de afbetalingsverzekering. Toen was de compromis voor mijn woning reeds enkele maanden getekend en de verkoopsakte is nu voor de notaris afgewerkt en bekrachtigd. De verkoopsakte werd bij de notaris bekrachtigd de dag nadat mij opzegperiode is begonnen ....
De afbetalingsverzekering kan ik pas afsluiten nadat de eerste afbetaling gebeurd is, dus einde deze maand.

Mag ik nu nog verklaren dat ik een contract van onbepaalde duur heb (tijdens mijn opzegperiode) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 feb 2014 17:25

het is een contract van onbepaalde duur. Indien u niet verplicht bent te verklaren dat u niet ontslagen bent, is er geen probleem.

j.demoor

#3 , 12 feb 2014 08:17

“Art.1116.Bedrog is een oorzaak van nietigheid van de overeenkomst, wanneer de kunstgrepen, door een van de partijen gebezigd, van dien aard zijn dat de andere partij zonder die kunstgrepen klaarblijkelijk het contract niet zou hebben aangegaan. Bedrog wordt niet vermoed, het moet worden bewezen.”(Burgerlijk Wetboek).
Zie ook art.5-7 inzake mededelingsplicht van de Wet Landverzekeringsovereenkomst 25 juni 1992.

‘De afbetalingsverzekering kan ik pas afsluiten nadat de eerste afbetaling gebeurd is, dus einde deze maand’ + ‘Ik ben vorige maand ontslagen met een opzeg van 3 maanden.’

Naar de letter van de wet hebt u bij de ondertekening eind deze maand een contract van onbepaalde duur. Naar de geest van de wet hebt u dat echter niet meer. Dit bij ondertekening van de afbetalingsverzekering verzwijgen kan u als bedrog worden aangerekend
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

JPV

#4 , 12 feb 2014 08:54

Er is geen sprake van een kunstgreep, werknemer verandert niks bewust aan zijn situatie, hij geeft de werkelijke toestand op. Dus ook geen sprake van bedrog.

Mocht de verzekering gewaarborgd wonen (waarover het hier wss gaat) vragen dat de werknemer aanduidt of hij in opzeg zit, dan is er wél sprake van bedrog bij verzwijging of antidatering van het document/prodatering van een ontslag.

Terug naar “Andere”