verplicht verlof

gerard_den_boswachter
Topic Starter

verplicht verlof

#1 , 20 jan 2009 15:11

mijn vriendin werkt als adjunct-apotheker en ik werk in de bouw.
Normaal hebben wij enkel tijdens mijn zomerverlof samen vakantie. Maar nu heeft mijn vriendin haar werkgever beslist om de apotheek te verbouwen en dit gebeurt twee weken na het bouwverlof en zal 4 weken duren. Ondanks het feit dat mijn vriendin al van voor er sprake was van de verbouwingswerken (mondeling) gevraagd had om samen met mij verlof te kunnen nemen verplicht haar werkgever haar nu om al haar verlofdagen op te nemen gedurende de verbouwingswerken.

in haar arbeidscontract staat dat verlof bepaald wordt in onderling overleg, maar het overleg in deze situatie ontgaat ons een beetje :-)

De werkgever stelt wel voor om gedurende mijn verlof nog drie weken verlof zonder wedde te nemen (wat wij gezien onze financieële situatie niet kunnen) of om die drie weken samen te nemen en deze vervolgens in te halen. Mijn vriendin werkt normaal gezien op maa, din, woe & vrij 8 uur en op zaterdag 3.5uur daarboven werkt ze een donderdag per maand en nog een donderdag per semister 8uur om aan een fulltime te komen.
Het inhalen zou in feite erop neer komen dat ze een op twee weken een donderdag zou moeten werken. dus 43.5uur/week (reken daar nog eens de verloren middagpauze en de verplaatsing woon-werk en je zit aan bijna70u/week die ze aan haar werk spendeert)

kan dit zomaar, kan een werkgever zowieso iemand verplichten om alle verlofdagen na elkaar op te nemen. Bestaat hier een legale weg uit of moeten wij gewoon braaf ja knikken en ons laten beroven van onze levenskwaliteit.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling

#2 , 23 jan 2009 13:51

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Renson

#3 , 28 jan 2009 11:04

Beste Gerard.

Ik begrijp niet dat de werkgever jou vriendin niet op technische werkloosheid zet .
Volgens mij is dit in deze situatie mogelijk.
Overleg hierover met de werkgever.

Reclame

Eleonoor

#4 , 21 jul 2009 17:08

Hey allemaal,

Ik heb een gelijkaardig probleem.
Ik werk in een kleine onderneming (4 werknemers + baas), en onze baas heeft ons gevraagd of wij er akkoord mee zijn te sluiten tussen kerst en nieuwjaar, wat dus inhoudt dat we hier allemaal 3 vakantiedagen moeten insteken.
Iedereen was ermee akkoord, behalve ik. Voor mij komt dit om privéredenen zeer slecht uit, maar ook door het volgende: Ik ben afgestudeerd in juni 2008 en heb in 2009 dus nog geen recht op 20 vakantiedagen (het zijn er +- 9 in mijn geval). Ik krijg wel jeugdvakantieloon tot 20 dagen, maar dit is slechts 65% van het loon en daarom wou ik deze dagen enkel opnemen in geval van nood (sterfgeval in de familie bv).

Nu wordt ik dus gedwongen van 3 dagen vakantie te nemen aan minder loon, in een periode die mij echt niet uitkomt.
Kan dit zomaar? Ik heb echt mijn volledig loon nodig en wil die dagen gaan werken, maar mn baad heeft al gezegd dat ik niet als enige mag komen werken.
Kan ik eisen dat ik dit toch mag?

Alvast bedankt!

paling

#5 , 21 jul 2009 18:13

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Eleonoor

#6 , 21 jul 2009 18:54

Bedankt voor het antwoord, maar zou ik mogen weten waarop je u daarvoor baseert? Een wetsartikel of zo? A
thx!

inge054

#7 , 16 okt 2009 13:56

Waarom zou je geen jeugdvakantie opnemen? Dit maakt niet veel verschil hoor. Ik had in de maand dat mijn jeugdvakantie werd uitbetaald zelfs meer dan gewoon loon. Oké er wordt misschien niet zoveel afgehouden. Maar het eerste jaar dat je werkt trek je toch meestal terug van de belastingen dus dat zal niet zo'n groot verschil maken

Terug naar “Andere”