-Waarom zou die wet niet meer van toepassing zijn? Cao nr. 109 is niet van toepassing op werknemers die minder dan 6 maanden in dienst zijn.
Artikel 63 , gewijzigd bij de wet van 22 januari 1985 en het koninklijk besluit van 21 mei 1991, houdt op van toepassing te zijn :
1° voor wat betreft de werkgevers die onder het toepassingsgebied van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen en hun werknemers, vanaf de inwerkingtreding van een collectieve arbeidsovereenkomst gesloten in de Nationale Arbeidsraad, algemeen verbindend verklaard door de Koning, betreffende de motivering van het ontslag door de werkgever;
zie <W 2013-12-26/08, art. 38, 080; Inwerkingtreding : 01-01-2014>
COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST NR. 109 VAN 12 FEBRUARI 2014 BETREFFENDE DE
MOTIVERING VAN HET ONTSLAG
Gelet op artikel 28 van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de
paritaire comités, vraagt de Nationale Arbeidsraad dat deze overeenkomst bij koninklijk besluit algemeen verbindend
wordt verklaard.
9 MAART 2014. - Koninklijk besluit waarbij algemeen verbindend wordt verklaard de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 109 van 12 februari 2014, gesloten in de Nationale Arbeidsraad, betreffende de motivering van het ontslag
Publicatie : 2014-03-20
Maw: het is niet omdat de CAO niet van toepassing is op jou, dat art. 63 nog zou van toepassing zijn.
Voor 'ons' is willekeurig ontslag, en zijn schadevergoeding, nog steeds van kracht.
-Ik ben 39j en heb 19j werkervaring. Geloof me nou maar dat bruto niet de afspraak was!
Netto was zelf al kantje boordje, maar de job gaf toekomstperspectieven.
In mijn vorige job had ik 1700euro netto. Zou jij van 1700euro netto naar 1500 euro bruto gaan?
of ik dat zou doen is geen argument voor de rechtbank. Er zijn zeker mensen die sterk verminderen van loon voor een betere job.
Wat van belang is:
- dat je een arbeidersjob doet (nog altijd lager betaald in PC 329.01)
- dat PC 329.01 niet gekend staat als een van de betere betalers
- datPC 329.01 bij mijn weten geen regels over overname ancienniteit kent, dus dat je op 0 jaar ancienniteit moet kijken in de tabellen
- dat, afhankelijk van de job, 1500 euro afgerond, een perfect normaal bedrag kan zijn.
Beetje realistisch blijven! Daarenboven, zelfs al had het hier een misverstand gebleken waarbij de werkgever bruto bedoelde en ik
netto had opgevat, had ik nooit een contract ondertekend voor dat bedrag.
dat is wettelijk geen argument, gezien de werkgver op zich geen zaken heeft met het loon dat je vroeger verdiende.
Een contract waar ik meermaals naar gevraagd heb,
en de werkgever telkens voor zich uit schoof.
is een fout van de werkgever.
1500 euro netto is trouwens wel normaal in PC329.01 als je de juiste ervaring kan voorleggen.
En dan praten we nog steeds over minima die door het PC zijn vastgelegd.
die minima zijn enkel in bruto-termen uitgelegd, niet in netto-termen.
Over de conclusietermijnen,
Alle aan te wenden documenten liggen ter inzag bij de griffie.
Duidelijker gaat het niet worden hoor.
dan vrees ik dat deel 1 reeds verloren is, deel 2 hangt af van het werk dat je verondersteld werd te doen.
Is mijn ontslag willekeurig, ja of nee.. indien nee bewijzen dat deze niet willekeurig is.
zelfs in de vorige wetgeving was het jij die moet bewijzen dat het ontslag wél willekeurig is.
Werd een ander bedrag dan het uitgekeerde afgesproken ja of nee?
de vraag van de rechter zal zijn: bewijs wat afgesproken was.
Maar ik zal mijn vraag anders formuleren:
Kan ik op mijn beurt (nu nog) vragen om korte debatten?
Art. 735. <W 1992-08-03/31, art. 15, 020; Inwerkingtreding : 01-01-1993> § 1. Ten aanzien van iedere verschijnende partij worden de zaken waarvoor slechts korte debatten nodig zijn, behandeld op de inleidende zitting of verdaagd opdat er op een nabije datum over wordt gepleit,
voor zover daartoe een met redenen omkleed verzoek is gedaan in de akte van rechtsingang of door de verwerende partij.
§ 2. De zaken worden in korte debatten behandeld ingeval de partijen daarmede akkoord gaan. De rechter houdt de zaak op de inleidingszitting aan of verwijst ze opdat er op een nabije datum over wordt gepleit, waarbij hij de duur van de debatten bepaalt.
(Behoudens akkoord van de partijen zal het geding op grond van de voor de korte debatten voorziene procedure worden behandeld in de volgende gevallen :
- de invordering van de niet betwiste schuldvorderingen;
- de vorderingen bedoeld in artikel 19, tweede lid;
- de taalwijzigingen als geregeld in artikel 4 van de wet van 15 juni 1935;
- de regeling van geschillen van bevoegdheid;
- de vorderingen om uitstel van betaling.) <W 2007-04-26/71, art. 7, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007>