ADV dagen afnemen

TriangleJuice
Topic Starter

ADV dagen afnemen

#1 , 11 feb 2010 09:58

Ik schets even kort mijn situatie:
Ik werk 40 uur per week. Volgens contract moet ik er maar 38 werken en krijg hierdoor ADV compensatiedagen.
Intern viel ik onder afdeling "A", maar sinds de rest van mijn team door de crisis is ontslagen, werd ik verplaatst naar afdeling "B".
Daar heeft iedereen een contract van 40 uur en nu willen ze mijn adv-dagen afnemen.

Nu had ik hierover een paar vragen:
- klopt het dat die ADV-dagen niet verplicht te geven zijn? Zo ja, moet ik dan 40 uur werken?
- dient er voor bovenstaande situatie een contractaanpassing te gebeuren, en zo ja, moet ik hiermee akkoord gaan? Wat zijn mogelijke gevolgen als ik dit niet doe?
- ik heb er eigenlijk geen problemen mee om 40 uren i.p.v. 38 te werken, maar is het een juiste denkpiste als ik hiervoor meer loon verwacht?

Over "arbeidsduurvermindering" vind ik bijna niets concreets terug op het internet. Is dit misschien één van de "grijze" (onduidelijke) topics in de Belgische wet?

Bedankt al voor uw antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
xena

#2 , 11 feb 2010 11:35

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hendrik1

#3 , 11 feb 2010 11:39

Hoi,

ik vind dat een beetje raar dat "overuren" binnen uw bedrijf ADV dagen noemen. Als je elke week 2 uren teveel hebt gewerkt, dan heb je overuren gepresteerd die je kan verletten.
ADV dagen zoals wij die op het werk noemen, zijn dagen die de werkgever gegeven heeft in CAO's en zijn betaalde verlofdagen die gegeven werden ipv loonsopslag.
In elke volgende CAO kan hij die inderdaad weer "afpakken", daar het een CAO-materie is.(i.e. beperkt in de tijd).

Als je nu van een 38 uren contract naar een 40 uren contract gaat, dan zal je een nieuw contract moeten ondertekenen, mogelijks tegen een gelijk loon, mogelijks tegen een hoger loon. Dat hangt af van je contract.
Hierdoor zal je die 2 uur overuren niet meer hebben.

Het saldo aan overuren die nu nog hebt, die mag je verletten of laten uitbetalen.

Reclame

TriangleJuice
Topic Starter

#4 , 11 feb 2010 11:50

@xena: bedankt voor de info!

@hendrik1: misschien heb ik me niet goed uitgedrukt: die 2 uur zijn geen overuren! Ik werk elke dag van 8u30 tot 17u30, met 1 uur middagpauze. Als je dit uitrekent, bekom je in totaal 40u per week. Die 2u te veel worden dan vergoed door ADV dagen.

Nu is het wel zo dat wij er maar 6 krijgen i.p.v. 12. Voor mij geen probleem, maar nu ze die "te-weinig-dagen" ook nog gaan afnemen, wil ik tenminste toch een soort van compensatie (hetzij in loon, hetzij in andere voordelen).

Hier op het werk vertelt men ons dat wij geen effectief "recht" hebben op die ADV dagen. Terwijl ik dit graag geloof, vraag ik me toch af of wij tegelijkertijd niet het recht hebben om 2 uur minder te werken.

hendrik1

#5 , 11 feb 2010 11:57

Hoi,

ADV dagen zijn een gunst van de werkgever vastgelegd in een CAO.
Werkt U in een grote onderneming met vakbondsafgevaardigde?

hendrik1

#6 , 11 feb 2010 12:05

Indien je voor een kleinere onderneming zou werken, dan bestaan er sectoriële CAO's.
Kijk onder welk paritair comité jullie vallen.

mvg

xena

#7 , 11 feb 2010 12:06

.
Laatst gewijzigd door xena op 21 okt 2011 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hendrik1

#8 , 11 feb 2010 12:10

@ Xena,

Mogen ondertekenen!

En wat leert de praktijk: teken je niet, dan is daar het gat van de timmerman!

:wink:

TriangleJuice
Topic Starter

#9 , 11 feb 2010 14:15

@xena: nogmaals bedankt!

@hendrik1: ik werk in een kmo, zonder vakbond. Paritair comité: 218 (dienstensector).

Terug naar “Andere”