Probleem met nutsmaatschappij... :-)

christophe.l
Topic Starter

Probleem met nutsmaatschappij... :-)

#1 , 28 feb 2013 18:03

In juni 2011 kopen wij bouwgrond aan waarop een huisje staat (om af te breken). Er is een electriciteitstellerkast aanwezig buiten de woning die kan blijven staan. Wij vragen telefonisch via X (bij wie wij klant waren in onze vorige woning, dit is geen detail en komt later nog terug) een energiecontract aan voor klein verbruik (wij stelden zelf voor om 10 EUR per maand te betalen aangezien het verbruik tijdens het eerste jaar vrijwel nihil zou zijn > er moest immers nog gebouwd worden). Telefonisch wordt ons gemeld dat dit in orde komt.

De tijd verstrijkt en wij krijgen geen contract / voorschotfacturen toegestuurd. Wij maken hier geen probleem over, we waren aan het bouwen en hadden andere dingen aan het hoofd. Ondertussen zijn we een 10-tal maand verder.

Als de bouw bijna afgewerkt is nemen wij opnieuw contact op met X met de vraag hoe het nu zit met het reeds lang aangevraagde energiecontract. En dan begint een hele hoop miserie met de klantendienst waar wij van kastje naar de muur gestuurd worden, telkens opnieuw adres, meter, naam enz doorgeven maar helaas... geen energiecontract in de bus, noch voorschotfacturen.

Na nog een paar maand contacteren we uiteindelijk een andere energieleverancier met de vraag of die ons aub een energiecontract willen bezorgen. Nog diezelfde dag weten we de oorzaak van het probleem, nl dat het EAN nummer van onze meter niet aan het juiste adres gekoppeld is en dat het probleem bij EANDIS zou liggen. Die andere energieleverancier beweert ook dat zij het probleem niet kunnen oplossen maar dat X dat eerst onderling met Eandis moet uitklaren. Ondertussen verhuizen wij en krijgen een eindafrekening van ons energiecontract gas en elektriciteit in onze vorige woning (contract X).

Wij melden X dat het probleem wel eens bij Eandis zou kunnen liggen. Weer een hele calvarietocht waarbij we aan verschillende mensen van de klantendienst het volledige verhaal moeten uitleggen, maar nog steeds (U raadt het nooit): geen energiecontract en geen voorschotfacturen in mijn bus :-).

Na 17 maand wachten ben ik het beu en annuleer mijn aanvraag voor een energiecontract bij X met een aangetekend schrijven en vraag ik aan een andere energieleverancier om een contract te krijgen vanaf juni 2011. En plotseling, o mirakel, gebeurt er vanalles... 5 keer bezoek van Eandis, wij worden zelf door X gecontacteerd enzovoort enzovoort... er komt zowaar beweging in de zaak.

Nog eens 3 maand later hebben wij een contract bij een andere energieleverancier vanaf februari 2013 en krijgen wij een schrijven van X waarin ons droog wordt meegedeeld dat wij de aanvraag van ons contract niet kunnen annuleren voor de periode juni 2011 - januari 2013.

En nu wordt het pas echt leuk: wij krijgen een blad met 'bijzondere voorwaarden' toegestuurd horende bij ons contract van onze vorige woning. Hierin staat vermeld dat ik een ander klantennummer heb, een ander aansluitpunt, een ander facturatie-adres, maar staan geen tarieven noch betalingsmodaliteiten, noch loopduur van het contract enz...

Ik kan niet akkoord gaan met deze manier van werken. Ik wil het verbruik tussen juni 2011 en januari 2013 uiteraard betalen maar aan een energieleverancier van mijn keuze (die mij geen 17 maand aan het lijntje houdt bij voorkeur), en met een tariefformule die ik zelf kan kiezen en niet dmv bijzondere voorwaarden in de maag gesplitst krijg.

Hoe pak ik dit best aan? Ik heb reeds een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik mijn aanvraag voor een nieuw energiecontract annuleer (en dit 3 maand VOOR ik die 'bijzondere voorwaarden' in de bus kreeg) maar dit werd gewoon terzijde geschoven.

Heb ik hier een zaak of betaal ik beter tout court aan X?

Met dank voor het lezen en de input...

[Namen verwijderd, regels forum.:Vandebos]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 feb 2013 18:46

Persoonlijk zou ik zeggen: aangetekend een ingebrekestelling zenden naar de hoofdzetel van de maatschappij met daarin uw verhaal en de bewijzen van hun onkunde (diplomatisch verwoorden natuurlijk...) hen even vriendelijk meedelen dat indien er geen concrete minnelijke schikking, lees de tegenwoordige o zo populaire commerciële geste die gezichtsverlies en toegeven van fout bedekt, u verplicht zal zijn de zaak uit handen te geven en indien nodig onder de publieke aandacht te brengen.

Wat de meeste nutsmaatschappijen en zeker de grote momenteel kunnen missen is nóg meer negatieve publiciteit en er zijn meer dan genoeg kranten die niets liever brengen.

christophe.l
Topic Starter

#3 , 28 feb 2013 19:31

Persoonlijk zou ik zeggen: aangetekend een ingebrekestelling zenden naar de hoofdzetel van de maatschappij met daarin uw verhaal en de bewijzen van hun onkunde (diplomatisch verwoorden natuurlijk...) hen even vriendelijk meedelen dat indien er geen concrete minnelijke schikking, lees de tegenwoordige o zo populaire commerciële geste die gezichtsverlies en toegeven van fout bedekt, u verplicht zal zijn de zaak uit handen te geven en indien nodig onder de publieke aandacht te brengen.
Loop ik niet het risico dat ik als ik schriftelijk een 'minnelijke' schikking (lees: commerciële geste) verzoek ik impliciet akkoord ga met het feit dat ik wél een contract heb met electrabel? Ik had die piste nl ook overwogen maar vind het moeilijk om de voor en tegen in te schatten.

Mvg en bedankt alvast voor de snelle reactie

Reclame

freelance

#4 , 28 feb 2013 21:10

quote : "Hoe pak ik dit best aan? Ik heb reeds een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik mijn aanvraag voor een nieuw energiecontract annuleer (en dit 3 maand VOOR ik die 'bijzondere voorwaarden' in de bus kreeg) maar dit werd gewoon terzijde geschoven."

Als ik het goed begrijp hebt u , VOOR DAT AANSLUITPUNT , en voor deze meter géén contract ?
Er is natuurlijk uw aangetekend schrijven , waarbij u dit ( aangevraagd ) contract annuleert .
m.i. kunt u wel een AANVRAAG tot contract annuleren , dan is het aan hen om te bewijzen dat er wel degelijk een contract bestond op dit aansluitpunt .
Mischien hier ook eens kijken :
http://www.vreg.be/tegen-een-netbeheerd ... #wijziging" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

k.b.

#5 , 01 mar 2013 10:49

Ik denk toch dat je moet opletten dat je niet daar de netbeheerder zelf zal gefactureerd worden voor de verbruikte elektriciteit.

Als U stroom verbruikt uit het net ... en U werkt niet via een stroomleverancier ... dan denk ik dat je finaal wel eens bij de netbeheerder kan belanden als "leverancier".
Deze tarieven zij vrij onaantrekkelijk ... je vindt ze normaal wel terug in de V-test ...

Dit is volgens mij zowat het tarief dat bvb gebruikt wordt voor een lampje in een telefooncel van belgacom , een verlicht bushokje , ... kortom een aantal zaken die normaal zonder elektriciteitsmeter werken.

Ik heb geen idee dat een andere stroomleverancier kiezen na datum nog succesvol kan afgerond worden.

k.b.

Xastheron

#6 , 01 mar 2013 11:31

Energiecontracten kunnen tot 20 dagen terug gaan in de tijd.

Verder zal TS tervoren een werfaansluiting gehad hebben, en heeft hij vroegtijdig zijn "definitieve" aansluiting aangevraagd. Dat Eandis tussenbeide moest komen is normaal, daar de meter bij een nieuwe aansluiting (of vervanging van de meter) geactiveerd moet worden door de netbeheerder.

Volgens mij kan uw nieuwe energieleverancier dus retroactief (20 dagen in het verleden) een contract opstellen, maar met welke meterstand, zou ik niet weten. Als de vorige leverancier toch volhardt, vraag hem een afsluitingsfactuur.

Terug naar “Consumenten Koop”