De tijd verstrijkt en wij krijgen geen contract / voorschotfacturen toegestuurd. Wij maken hier geen probleem over, we waren aan het bouwen en hadden andere dingen aan het hoofd. Ondertussen zijn we een 10-tal maand verder.
Als de bouw bijna afgewerkt is nemen wij opnieuw contact op met X met de vraag hoe het nu zit met het reeds lang aangevraagde energiecontract. En dan begint een hele hoop miserie met de klantendienst waar wij van kastje naar de muur gestuurd worden, telkens opnieuw adres, meter, naam enz doorgeven maar helaas... geen energiecontract in de bus, noch voorschotfacturen.
Na nog een paar maand contacteren we uiteindelijk een andere energieleverancier met de vraag of die ons aub een energiecontract willen bezorgen. Nog diezelfde dag weten we de oorzaak van het probleem, nl dat het EAN nummer van onze meter niet aan het juiste adres gekoppeld is en dat het probleem bij EANDIS zou liggen. Die andere energieleverancier beweert ook dat zij het probleem niet kunnen oplossen maar dat X dat eerst onderling met Eandis moet uitklaren. Ondertussen verhuizen wij en krijgen een eindafrekening van ons energiecontract gas en elektriciteit in onze vorige woning (contract X).
Wij melden X dat het probleem wel eens bij Eandis zou kunnen liggen. Weer een hele calvarietocht waarbij we aan verschillende mensen van de klantendienst het volledige verhaal moeten uitleggen, maar nog steeds (U raadt het nooit): geen energiecontract en geen voorschotfacturen in mijn bus

Na 17 maand wachten ben ik het beu en annuleer mijn aanvraag voor een energiecontract bij X met een aangetekend schrijven en vraag ik aan een andere energieleverancier om een contract te krijgen vanaf juni 2011. En plotseling, o mirakel, gebeurt er vanalles... 5 keer bezoek van Eandis, wij worden zelf door X gecontacteerd enzovoort enzovoort... er komt zowaar beweging in de zaak.
Nog eens 3 maand later hebben wij een contract bij een andere energieleverancier vanaf februari 2013 en krijgen wij een schrijven van X waarin ons droog wordt meegedeeld dat wij de aanvraag van ons contract niet kunnen annuleren voor de periode juni 2011 - januari 2013.
En nu wordt het pas echt leuk: wij krijgen een blad met 'bijzondere voorwaarden' toegestuurd horende bij ons contract van onze vorige woning. Hierin staat vermeld dat ik een ander klantennummer heb, een ander aansluitpunt, een ander facturatie-adres, maar staan geen tarieven noch betalingsmodaliteiten, noch loopduur van het contract enz...
Ik kan niet akkoord gaan met deze manier van werken. Ik wil het verbruik tussen juni 2011 en januari 2013 uiteraard betalen maar aan een energieleverancier van mijn keuze (die mij geen 17 maand aan het lijntje houdt bij voorkeur), en met een tariefformule die ik zelf kan kiezen en niet dmv bijzondere voorwaarden in de maag gesplitst krijg.
Hoe pak ik dit best aan? Ik heb reeds een aangetekend schrijven gestuurd waarin ik mijn aanvraag voor een nieuw energiecontract annuleer (en dit 3 maand VOOR ik die 'bijzondere voorwaarden' in de bus kreeg) maar dit werd gewoon terzijde geschoven.
Heb ik hier een zaak of betaal ik beter tout court aan X?
Met dank voor het lezen en de input...
[Namen verwijderd, regels forum.:Vandebos]