GSM gestolen - Voor 430 EUR naar belspellen gebeld

Jennifer_1974
Topic Starter

GSM gestolen - Voor 430 EUR naar belspellen gebeld

#1 , 30 jul 2010 23:26

Hallo,

We hebben een abonnement bij Mobister, My25.

Ongeveer een maand geleden werd onze GSM gestolen, we hebben hier nooit echt bij stilgestaan, en gewoon mijn nummer (ik ben ook bij mobistar) gebruikt. We gingen een nieuwe kaart ophalen, maar door omstandigheden niet bij de mobistar winkel geraakt.

Nu krijgen we een rekening toegestuurd van 453 EUR. De kaart is automatisch geblokkeerd omdat het een uitzonderlijk hoog bedrag was.

Wat nu doen??

Ik ga zeker geen 430 EUR betalen omdat één of andere onnozelaar voor 430 EUR gebeld heeft naar belspellen (allemaal telefoontjes trouwens van minder dan 10 sec, hij heeft er dus ook nog niets mee verdiend, de onnozelaar).

Ik zal dus zeker de factuur betwisten.

Vraag is nu, hoe kan ik dit best aanpakken? Ik kan naar de politie gaan en een PV laten opstellen, alleen is het natuurlijk in het verleden gebeurd. Nummer is al automatisch geblokkeerd, omdat er abnormaal veel verbruikt werd. Is toch ook een teken dat ze weten bij Mobistar dat dit niet opgebeld is door ons.

430 EUR kunnen we zelfs niet betalen, we moeten krabben om rond te komen en dan kom je zoiets tegen...desnoods wil ik dit voor het vredegerecht trekken, maar voor 430 EUR wil ik nog wel eens extra m'n best doen...

Het gebelde nummer was 09 051 67 00

er is trouwens wel 1 telefoontje van 1 minuut lang. Bestaat er een kans dat ze bij de organisatie van dat belspel de naam hebben genoteerd vn deze 'beller' en dat we zo misschien iets te weten kunnen komen over hem? Is er een andere manier om dit aan te pakken? Zaak openen bij de politie en dit enkele jaren laten aanslepen zodat we het niet moeten betalen?

Wat kan ik dus best doen??? Het gaat over veel geld, echt dom geld, dus alle raad is méér dan welkom...

(de ombudsman telecommunicatie heb ik ook al een mail gestuurd)

Vooral tips over hoe ik de aangetekende brief moet opstellen zijn welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 30 jul 2010 23:31

Ik vrees dat u van een kale reis zal thuiskomen. U had onmiddellijk de diefstal van de gsm dienen te melden bij de politie of op zijn minst bij de provider zodat de simkaart kon worden geblokkeerd.

Jennifer_1974
Topic Starter

#3 , 30 jul 2010 23:36

Het kan toch niet dat ik dit zomaar moet betalen? Ik kan het zelfs niet betalen!

Ik heb nog nooit van m'n leven naar belspellen gebeld, de log van m'n verbruik is ook overduidelijk dat hij gestolen is...tussen 8/6 en 21/6 geen telefoontjes, en dan plots alleen telefoons naar belspellen, dan weer een week niets, en weer 2 dagen telefoons naar belspellen.

Ik moet toch IETS kunnen doen tegen deze onrechtvaardigheid?

Reclame

Vandebos

#4 , 30 jul 2010 23:44

Als u niet kan bewijzen dat het toestel reeds was gestolen toen ermee werd gebeld naar die belspelletjes heeft u geen voet om op te staan.

roharro

#5 , 30 jul 2010 23:54

Ik moet toch IETS kunnen doen tegen deze onrechtvaardigheid?[/b]

Het is spijtig dat ik het zo moet herformuleren: U had iets kunnen doen door de diefstal aan de gsm operator + politie aan te geven een maand geleden.
Nu is het helaas te laat.
Laatst gewijzigd door roharro op 30 jul 2010 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

FrankV

#6 , 30 jul 2010 23:55

Op de website van Mobistar staat vermeld ( het kostte mij 10 seconden om dit op te snorren ):
Wat moet ik doen als ik mijn gsm of simkaart verloren ben?
Bij diefstal of verlies van je simkaart of van je gsm
bel je naar onze klantendienst op het nummer 0800 95 95 5 (7dagen/7, 24u./24)
Vanuit het buitenland bel je naar +32 495 95 95 00.
Je krijgt gratis een nieuwe simkaart.
Je behoudt je Mobistar-oproepnummer.
Je behoudt al je voordelen.
Je oude simkaart wordt geblokkeerd.

Het enige wat je kan doen is wellicht hopen op de goodwill van Mobistar, en alsnog de diefstal van je GSM gaan aangeven bij de politie.
Welke uitleg heb je klaar voor het feit dat je een maand lang met je hoofd in de wolken hebt gelopen?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Rebel-with-a-cause

#7 , 31 jul 2010 07:09

Is toch ook een teken dat ze weten bij Mobistar dat dit niet opgebeld is door ons.
Hoe vaak wordt dit excuus niet gebruikt om de rekening niet te moeten betalen, denk je? Mobistar 'weet' alleen maar dat die telefoontjes gepleegd werden.
Bestaat er een kans dat ze bij de organisatie van dat belspel de naam hebben genoteerd vn deze 'beller' en dat we zo misschien iets te weten kunnen komen over hem?
Het is zeer onwaarschijnlijk - tot zelfs onmogelijk - dat men een naam zal noteren/prijsgeven.

De eerste stap die je HAD MOETEN nemen is hierboven al uitgelegd.
Het is jammer maar dit kan een dure les zijn.

float

#8 , 31 jul 2010 07:29

Met een PV van de politie, blokkeren ze zelfs het hele toestel.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 jul 2010 13:08

klopt zowel de sim kaart als het toestel wordt als gestolen geregistreerd en het parket laat wel degelijk* gestolen toestellen traceren.
* in bepaald bij omzendbrief opgegeven redenen.-- is zoiets als aanbod onder voorwaarden :mrgreen:

Vandebos

#10 , 31 jul 2010 13:27

Dan dien je wel de imeicode van het toestel te kennen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 jul 2010 16:35

Hoe kom ik het IMEI-nummer van mijn gsm te weten?

Vorm met je gsm *#06# en het IMEI-nummer verschijnt op het scherm van je gsm.

Je vindt je IMEI-nummer ook op de verpakkingsdoos van je gsm of op het kasticket.

Ik dacht bij aangifte kan politie via provider met telefoonnummer emei bekomen (bevelschrift)

Jennifer_1974
Topic Starter

#12 , 31 jul 2010 23:27

Alvast bedankt voor jullie vele antwoorden.

Dat ik mijn GSM had moeten blokkeren heb ik nu wel door, het heeft geen zin het 5x te herhalen, het helpt mij ook niet vooruit.

Wat ik mij wel afvraag is of dit echt zo'n evidentie is, dat blokkeren van het nummer. Mobistar zwaait graag met algemene voorwaarden om je allerlei boetes etc. aan je broek te smeren, kunnen we dit dan op geen enkele manier in hun nadeel gebruiken?

Wat ik wil bereiken is een zekere vermindering van de som, op degelijke gronden. Er is bvb een lange periode tussen het laatste 'echte' telefoontje van mezelf en de eerste telefoons naar belspelletjes, kan je daar iets mee doen?

Ik kreeg de tip om aan te vechten dat Mobistar mijn kaart eerder had moeten blokkeren, omdat de kosten zo snel al de pan uit swingden. Kan ik hier iets mee doen?

Verder ben ik op zoek naar vertragingsmechanismes. Hoe kan ik deze discussie op de lange baan schuiven?

Je hebt moordenaars en verkrachters die in de belgische justitie alles jarenlang kunnen blokkeren, maar een slachtoffer van GSM misbruik kan nergens naartoe?

Mocht je als bedrijf zoiets meemaken, dan zou mobistar het wel commercieel kwijtschelden, zijn er geen commerciële oplossingen voor de 'kleine' consumenten die een veelvoud betalen van het tarief voor bedrijven?

Ik ben dus op zoek naar creatieve oplossingen.

Alvast bedankt voor de reacties!

Rebel-with-a-cause

#13 , 01 aug 2010 09:24

Alvast bedankt voor jullie vele antwoorden.

Ik ben dus op zoek naar creatieve oplossingen.
Schrijf in een brief naar Mobistar dat je een gespreide betaling wel aankunt, maak zelf al een voorstel en hou je er dan ook aan.

Jennifer_1974
Topic Starter

#14 , 01 aug 2010 18:21

Je hebt inderdaad gelijk, mocht het zover komen dat ik het volledige bedrag toch moet betalen, dan wil ik het spreiden.

Verder dacht ik nog aan een commerciële oplossing. 400 EUR is veel geld, maar als ik geen klant meer ben bij mobistar (ik zeg de boel op, betaal de opzeg, en ze zijn mij kwijt) dan verliezen ze veel meer dan enkel die 400 EUR.

als ik het commercieel wil oplossen, waarbij ik dus dreig om gewoon op te stappen, hoe zou ik dat dan best aanpakken?

In de lijn van de commerciële oplossingen, zou het niet mogelijk zijn bvb over te stappen naar Base waarbij Base de opzeg bij Mobistar betaalt? Dan kan ik bluffen om op te stappen en die opzeg niet aan mijn broek krijgen :mrgreen:

Ik denk dat we naar de piste moeten gaan inderdaad van dat blokkeren. Redenering: zij blokkeerden niet snel genoeg => ik moet een veel te hoge rekening betalen.

Heeft er iemand een link naar een tekst waar de exacte bepalingen rond de snelheid van het blokkeren van de gsm bij verhoogd abnormaal gebruik...dan kan ik misschien de bal van de schuld in hun kamp laten rollen? Als ze bvb moeten blokkeren bij 2x het normaal gebruik, dan moesten ze bij 100 EUR zeker al blokkeren.

Zijn er nog andere regels/bepalingen ivm ongewenst misbruik van de GSM?

Ik zal zo snel mogelijk een aangetekend schrijven moeten sturen waarin ik de factuur betwist, met een reden (reden: gsm gestolen?) + een voorstel tot regeling (regeling: ik bvb 100 EUR zij de rest? :jump: )

alvast bedankt!!

MadMax

#15 , 01 aug 2010 18:29

Mobistar gaat niet wakker liggen van uw dreigementen.

U bent degene die actie diende te ondernemen in eerste instantie. Dit kan niet aan Mobistar worden aangewreven: de verdediging m.b.t. de zogenaamde laattijdige blokkering is gedoemd om te mislukken. U mag reeds tevreden zijn dat Mobistar zich reeds op deze wijze consumentvriendelijk opstelt, zij verliezen immers inkomsten door de blokkering.

Base gaat evenmin uw opzeg willen betalen. Zij hebben voldoende klanten en willen geen precedenten scheppen zodat binnenkort iedereen op deze wijze van provider naar provider overstapt.

Kortom: verder dan een gespreide betaling zal u niet geraken.

Terug naar “Andere”