KI als basis onroerende voorheffing

Efjoma
Topic Starter

KI als basis onroerende voorheffing

#1 , 20 jul 2011 08:42

Dit betreft een winkelstraat met een ongelofelijke wanverhouding tussen de KI's en de werkelijke huurwaarden. Het kadaster (federaal) wil daar niets aan doen; Vlaams ministerie financiën, die de inning van de OV doet, vertikt het een andere basis van heffing uit te denken, alhoewel zij beseffen dat de huidige KI's niet meer valabel zijn. Aangezien de wettelijk voorziene perequatie van de KI's sinds decennia niet is gebeurd, vraag ik mij af of het KI wettelijk nog als basis mag gebruikt worden, en of op die basis niet geweigerd kan worden de OV te betalen. Tot welke rechtbank zou men zich moeten wenden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 20 jul 2011 10:00

Geen idee maar het fenomeen doet zich op verschillende plaatsen voor en in beide richtingen (te hoog of te laag in verhouding tot de huidige marktwaarde).

Had zelf ooit (een deel van) een handelspand in een straat die heel commercieel was tijdens de twee decennia na WWII maar nu totaal verloederd en vervallen is. Op het moment van verkoop bedroeg de OV 5,5 maanden handelshuur wat het pand dan nog eens moeilijk verkoopbaar maakte ook. Wie wil er nu in een dergelijk pand investeren?
Het KI te laten herzien bleek enkel mogelijk als je kon aantonen dat je KI te hoog was in vergelijking met naburige panden, maar heel de straat/baan/steenweg had een absurd hoog KI dus die piste volgen had geen zin.
Het omgekeerde zou ook het geval zijn, straten die commercieel opgeklommen zijn maar met een historisch laag KI. Als de overheid dezelfde inkomsten uit de OV wil halen moeten ze bij verlagingen van het KI ook verhogen op andere plaatsen.

In mijn voorbeeld heeft dat onrealistisch hoge KI geleid tot de teloorgang van een hele baan. De lasten waren er absurd hoog in vergelijking met het mogelijke rendement waardoor panden er quasi onverkoopbaar werden. Gevolg: leegstand met bordjes te huur/te koop waardoor eigenaars toch een bepaalde vrijstelling van lasten kregen. De dynamiek was er volledig uit wat niet zou zijn gebeurd moesten de KI's er verlaagd geweest zijn voor het te laat was.

roharro

#3 , 20 jul 2011 17:01

Indien men van oordeel is dat een KI niet (meer) correct is, bijvoorbeeld wegens wijziging van bestemming van het onroerend goed, kan men steeds een herschatting aanvragen. Twee jaar geleden heb ik op die wijze een KI neerwaarts doen aanpassen. U moet wel wat argumenten achter de hand houden.

Wordt die herziening niet toegekend dan kan men nog in beroep gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

artemis

#4 , 21 jul 2011 10:10

Indien men van oordeel is dat een KI niet (meer) correct is, bijvoorbeeld wegens wijziging van bestemming van het onroerend goed, kan men steeds een herschatting aanvragen. Twee jaar geleden heb ik op die wijze een KI neerwaarts doen aanpassen. U moet wel wat argumenten achter de hand houden.
Ik heb begrepen dat het hier om een handelspand gaat en dat er geen wijziging van bestemming is.

Efjoma
Topic Starter

#5 , 21 jul 2011 10:44

Inderdaad. De schatter van het KI neemt steeds 1975 als referentie. Een grootwinkel buiten het centrum, die vandaag een Ki toegewezen krijgt, kan hetzelfde Ki krijgen als een winkeltje op een ligging die in 1975 commercieel interessant was en nu slechts 1/4 van de huurwaarde van de grootwinkel heeft. Het Ki moet een afspiegeling van de huurwaarde zijn. Overigens is een bestemmingswijziging niet mogelijk. Ofschoon in onze straat 20% van de winkels leeg staan wordt geen stemmingswijziging toegestaan.

artemis

#6 , 21 jul 2011 11:25

Overigens is een bestemmingswijziging niet mogelijk. Ofschoon in onze straat 20% van de winkels leeg staan wordt geen stemmingswijziging toegestaan.
Ook niet als het handelspand (gelijkvloers) omgebouwd wordt tot een privéwoning?
Niet dat dat op alle liggingen of situaties een haalbare optie is...

Er zijn in de steden talloze oude handelspandjes in residentiele straten. Ik denk aan ex-handelsgelijkvloersen waar vroeger buurtwinkeltjes ed waren.
Een vriendin kocht zo een gelijkvloers om zelf er in te gaan wonen, in een blokje van de jaren 70 waarin voorheen een kapperszaak gevestigd was. Er was totaal geen commerce meer in die straat. Het KI handelspand bleef echter, tenzij ze verbouwingen zou uitvoeren van een bepaalde financiele grootte, die jammergenoeg te hoog was voor haar budget. Ik heb daaruit (en uit andere voorbeelden) begrepen dat om een bestemmingswijziging van een handelspand te verkrijgen men steeds moet verbouwen.
Mogelijk staat men dat niet op alle liggingen toe.

roharro

#7 , 21 jul 2011 12:23

In mijn geval was er geen bestemmingswijziging. Ik heb gewoon de vergelijkingsbasis metr andere panden aangevochten en gelijk gekregen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

artemis

#8 , 21 jul 2011 13:29

Het KI te laten herzien bleek enkel mogelijk als je kon aantonen dat je KI te hoog was in vergelijking met naburige panden, maar heel de straat/baan/steenweg had een absurd hoog KI dus die piste volgen had geen zin.
Roharro dat is ook wat ik in mijn eerste antwoord schreef, maar als een gehele straat een te hoog KI heeft omdat het één en al vergane glorie is met een KI nog gebaseerd op een glorieperiode van 40 à 50 jaar geleden, dan krijg je dat KI niet herzien. En dat is denk ik de situatie waarin de TS zich bevindt.
In de straat van mijn voorbeeld hebben we dat collectief geprobeerd maar het bleek niet mogelijk.

Efjoma
Topic Starter

#9 , 24 jul 2011 10:27

Om al deze redenen vraag ik mij af of het niet mogelijk is het Ki als basis voor de onroerende voorheffing aan te vechten, vermits de wettelijk voorziene perequatie sinds decennia niet is uitgevoerd.

Efjoma
Topic Starter

#10 , 01 aug 2011 10:15

Ik vermoed dat het betwisten van het KI als basis voor de OV omdat de wettelijke perequatie niet is gebeurd een zaak voor de Raad van Staten is? Indien zo, hoe verloopt zoiets?

Yevgeniya

#11 , 05 aug 2011 14:31

U kunt hier meer informatie vinden over uw probleem: http://www.kadaster.be/Het_Kadaster/Het ... aststellen" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik denk dat voor RvS nog te vroeg is.

hier een beetje info:
Normaal gezien worden de bestaande kadastrale inkomens periodiek, om de 10 jaar, herschat via een zogenaamde algemene perequatie. De laatste algemene perequatie dateert echter al van de wet van 19 juli 1979 die als referentietijdstip de netto-huurwaarde per 1 januari 1975 vooropstelde. Sedertdien vond geen algemene perequatie meer plaats. Van de eerstvolgende perequatie is momenteel enkel duidelijk dat ze de datum van 1 januari 1994 als referentietijdstip zal hebben, doch wanneer die perequatie zelf plaats zal vinden, is niet bekend.
Het uitblijven van een algemene periodieke herschatting van de kadastrale inkomens door middel van een algemene perequatie, werd voor de schatkist vanaf het inkomstenjaar 1991 enigszins goedgemaakt door het indexeren van de kadastrale inkomens. (http://www.triview.be/lexicon/lexicon_n ... nkomen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)

Op straffe van verval moet bezwaar:
- Behoudens een geval van overmacht, ingediend worden binnen een termijn van twee maanden vanaf de datum van betekening van het KI
- Bij een ter post aangetekende brief gezicht zijn tg ambtenaar belast met de controle van het kadaster waar het OG gelegen is
- Het inkomen vermelden dat de bezwaarindiener stelt tegenover ddatgene dat aan zijn OG is toegekend.
Geen enkel bezwaar tegen een KI zal nog geldig kunnen ingediend worden meer dan 1 jaar na de betaling van de eerste onroerende voorheffing, gevestigd op grondslag van het betwiste inkomen (art. 500 WIB 92)

Het bezwaar wordt onderzocht door een ambtenaar van de administratie van het kadaster met ten minste de graad van de controleur of door een personeelslid dat door de gewestelijke directeur van het kadaster speciaal ermee wordt belast de bezwaren in de plaats van de controleur te onderzoeken (art. 501 WIB92)

Indien in de loop van de behandeling van het bezwaar en na onderhandelingen de onenigheid blijft bestaan, kan de bezwaarindiener, via de tussenkomst van de onderzoekende ambtenaar, een aanvraag tot bemiddeling indienen bij de fiscale bemiddelingsdienst.

Wanneer het proces verbaal van niet-akkoord, dat opgesteld is met het oog op het vorderen van de hierna vermelde scheidsrechtelijke beslissing, aan de belastingplichtige werd betekend voor de kennisgeving van het bemiddelingsverslag, is de fiscale bemiddelingsdienst ontheven van zijn bevoegdheid.

Indien de onderzoekende ambtenaar en de bezwaardindiener, ondanks de eventuele bemiddeling geen akkoord bereiken over het KI wordt een PV van niet-akkoord opgesteld en hebben de onderzoekende ambtenaar en de bezwaarindiener de mogelijkheid een scheidsrechtelijke beslissing te vorderen teneinde het bedoelde KI vast te stellen. Arbitrageprocedure: zie artikelen 9 tot 21 van KB van 10 oktober 1979.

Indien bij de onenigheid tussen de belastingplichtige en de administratie van het kadaster de eerstgenoemde beslist niet naar de vrederechter te gaan, dan is de procedure tot de administratieve fase beperkt. De BP kan dan de onregelmatigheden in deze fase inroepen in een annulatieberoep bij de RvS. Het indienen van een bezwaar volstaat evenwel niet om vervolgens, bij uitblijven van een beslissing, een vordering in te stellen bij verzoekschrift bij de Rechtbank van 1ste Aanleg. Dit veronderstelt immers dat alle andere verhaalmogelijkheden zijn uitgeput, zoals het voeren van onderhandelingen en het vorderen van een scheidsrechtelijke beslissing.

Noch de gewestelijke directeur noch het Hof van Beroep heeft de bevoegdheid het KI te herzien wanneer geen verhaalprocedure werd ingesteld. Het Hof van Beroep is evenmin bevoegd uitspraak te doen over een voorziening die ertoe strekt het KI van een perceel te wijzigen. Deze bevoegdheid behoort uitsluitend toe aan de ADMINISTRATIE VAN HET KADASTER.
TIBERGHIEn Advocaten, Handboek voor Fiscaal Recht 2008, Wolters Kluwer Belgium, editie 2008, p. 59 – 61.
Collecting more taxes than is absolutely necessary is legalized robbery.
Calvin Coolidge

Efjoma
Topic Starter

#12 , 17 dec 2011 10:34

Het begint me mijn keel uit te hangen dat ik in dezelfde stad, in dit geval Turnhout, dezelfde onroerende voorheffing moet betalen als panden die vier- tot vijfmaal meer huur betalen en tot acht keer groter zijn. Dit leidt momenteel tot leegstand en verkrotting, met alle gevolgen vandien. Het gebruiken van het KI als basis voor de OV is een gewestelijke bevoegheid alsook de inning. Het wordt tijd dat Vlaanderen zijn bestaande bevoegheden ten volle gebruikt gebruikt. Ik vraag mij af of dit strookt met het gelijkheidsbeginsel.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”