Situatie:
Ik ben directeur van een muziekschool. Deze werkt onder de vorm van een VZW.
Hiervoor besteed ik (naast mijn huidige dagjob) heel wat uren per week aan papierwerk, organisatie etc.
Natuurlijk krijg ik hiervoor ook een bestuurdersvergoeding naargelang de gepresteerde uren. Daarbuiten werk ik ook in mijn eigen vzw als muziekleerkracht in loondienst. Hiervoor is ook voorbereidingswerk nodig van thuis uit voor de lessen.
De bestuurdersvergoeding is onbelast aangezien dit binnen het wettelijk maximum ligt.
Op mijn uren in loondienst betaal ik zoals iedere andere werknemer belastingen.
Vraag:
Kan ik mijn werkplek thuis ook aftrekken van de belastingen?
Wat versta ik hier onder: Bureau, printer, papier, elektriciteit, computer, internetverbinding, telefoon, piano en monitors + software etc?
Zoja hoeveel percent kan je inbrengen en wat over hoeveel jaar?
Ik zie dat zelfstandigen in BVBA's en andere venootschappen dit allemaal kunnen doen maar het is mij erg onduidelijk of dit ook kan voor mijn situatie.
Daarbuiten zie ik op wettelijke teksten dat ook loon en weddetrekkende hun werkelijke beroepskosten kunnen inbrengen:
De kosten van de kantoorruimte thuis zijn volledig aftrekbaar. Het is daarbij niet vereist dat het om een aparte plaats gaat. (addertje onder het gras: in huurcontract van de woonst mag niet in staan dat dit voor beroepsdoeleinden mag worden gebruikt.)
Daarbuiten: computer, printer, eventueel fax afschrijven over 3 jaar. Bijscholing, studiemateriaal, internetverbinding, verwarming van de werkplek etc.