Bestuurder van VZW. Kosten inbrengen?

zkjkj
Topic Starter

Bestuurder van VZW. Kosten inbrengen?

#1 , 16 mei 2011 15:45

Situatie:

Ik ben directeur van een muziekschool. Deze werkt onder de vorm van een VZW.
Hiervoor besteed ik (naast mijn huidige dagjob) heel wat uren per week aan papierwerk, organisatie etc.
Natuurlijk krijg ik hiervoor ook een bestuurdersvergoeding naargelang de gepresteerde uren. Daarbuiten werk ik ook in mijn eigen vzw als muziekleerkracht in loondienst. Hiervoor is ook voorbereidingswerk nodig van thuis uit voor de lessen.

De bestuurdersvergoeding is onbelast aangezien dit binnen het wettelijk maximum ligt.
Op mijn uren in loondienst betaal ik zoals iedere andere werknemer belastingen.

Vraag:

Kan ik mijn werkplek thuis ook aftrekken van de belastingen?
Wat versta ik hier onder: Bureau, printer, papier, elektriciteit, computer, internetverbinding, telefoon, piano en monitors + software etc?

Zoja hoeveel percent kan je inbrengen en wat over hoeveel jaar?

Ik zie dat zelfstandigen in BVBA's en andere venootschappen dit allemaal kunnen doen maar het is mij erg onduidelijk of dit ook kan voor mijn situatie.

Daarbuiten zie ik op wettelijke teksten dat ook loon en weddetrekkende hun werkelijke beroepskosten kunnen inbrengen:
De kosten van de kantoorruimte thuis zijn volledig aftrekbaar. Het is daarbij niet vereist dat het om een aparte plaats gaat. (addertje onder het gras: in huurcontract van de woonst mag niet in staan dat dit voor beroepsdoeleinden mag worden gebruikt.)
Daarbuiten: computer, printer, eventueel fax afschrijven over 3 jaar. Bijscholing, studiemateriaal, internetverbinding, verwarming van de werkplek etc.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 16 mei 2011 19:38

Elke belastingplichtige, hetzij loontrekkende of zelfstandige kan zijn werkelijke beroepskosten bewijzen. Indien deze hoger zijn dan de forfaitaire beroepskosten die de fiscus standaard aftrekt, doe je voordeel. Het percentage hangt af van de verhouding tussen de oppervlakte van de beroepsmatig gebruikte ruimten en de totale bewoonbare oppervlakte van de woning. Meestal 10-15 %. Daarenboven is het altijd discutabel. Je PC zal je evengoed eens gebruiken om privé op internet te surfen of te gamen.
Kosten van provider, communicatie en telefonie, afschrijving van hardware en software doe je ook zo correct mogelijk. Alle andere gebouwgebonden kosten (leningintresten, afschrijving, woningverzekering, huisvuilkosten, water en verwarming, poets enz reken je eveneens procentueel aan volgens oppervlakte. Als je even rondsurft en/of een fiscale gids koopt kom je al ver. Kan voor een dag of twee arbeid soms een maandloon opleveren!
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”