Een jaar geleden is mijn ex bij mij weggegaan. Op dat moment heb ik haar uitgekocht uit onze woning en de lening hiervan volledig overgenomen.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit een zware financiele belasting was, temeer daar de looptijd van de lening zeer kort was (waardoor ook goeie rentetarief)
en ik dit zo gehouden heb om niet x% in rente omhoog te springen. Ook moet ik nog steeds de komende 3 jaar een groot deel nabetalen van de uitkoopsom
(ik kon op dat moment niet alles neerleggen), dit is allemaal bij akte goed vastgelegd.
Nu heb ik iemand nieuw leren kennen en ben uiteindelijk bij haar ingetrokken. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een huurder voor mijn woning en heb
die gelukkig snel gevonden. Nu verhuur ik dus onder 3-6-9 stelsel, huurcontract geregistreerd.
Mijn vraag gaat over de belastingen op deze huurinkomsten. Het huis wordt puur privé verhuurd en dient niet voor beroepsdoeleinden. Ik heb al heel wat nagelezen en ik denk dat het neerkomt dat ik maximaal (52%) belast wordt op 140% van het geindexeerd KI. Klopt dit ? Hoeveel is dit dan als mijn geindexeerd KI 1400 € is ? Is dat dan 980 €/jaar belasting extra ?
Dank bij voorbaat