Verhuren en belasting

Moraelin
Topic Starter

Verhuren en belasting

#1 , 28 jul 2011 13:36

Een jaar geleden is mijn ex bij mij weggegaan. Op dat moment heb ik haar uitgekocht uit onze woning en de lening hiervan volledig overgenomen.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit een zware financiele belasting was, temeer daar de looptijd van de lening zeer kort was (waardoor ook goeie rentetarief)
en ik dit zo gehouden heb om niet x% in rente omhoog te springen. Ook moet ik nog steeds de komende 3 jaar een groot deel nabetalen van de uitkoopsom
(ik kon op dat moment niet alles neerleggen), dit is allemaal bij akte goed vastgelegd.

Nu heb ik iemand nieuw leren kennen en ben uiteindelijk bij haar ingetrokken. Ik ben dan ook op zoek gegaan naar een huurder voor mijn woning en heb
die gelukkig snel gevonden. Nu verhuur ik dus onder 3-6-9 stelsel, huurcontract geregistreerd.

Mijn vraag gaat over de belastingen op deze huurinkomsten. Het huis wordt puur privé verhuurd en dient niet voor beroepsdoeleinden. Ik heb al heel wat nagelezen en ik denk dat het neerkomt dat ik maximaal (52%) belast wordt op 140% van het geindexeerd KI. Klopt dit ? Hoeveel is dit dan als mijn geindexeerd KI 1400 € is ? Is dat dan 980 €/jaar belasting extra ?

Dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 28 jul 2011 13:53

Basis KI x index = 1,597. Bij dit bedrag wordt 40 % bijgeteld. Het is de basis KI die u moet invullen op uw belastingaangifte , in code 1106. Ik vermoed zo dat uw basis KI die 1400 € bedraagt , zoals meegedeeld door het Kadaster. Uw belastbaar bedrag wordt dan : 1400 x 1,597 x 1.40 = 3130 € afgerond. U moet tellen dat dit bedrag belast wordt aan uw hoogste schijf. Waarschijnlijk 50 %. Met gemeentetaks wordt dit gemakkelijk een som van 1650 à 1700 €. Ik veronderstel echter dat uw reële huurinkomsten heel waat meer zullen bedragen dan die 3130 €. Bovendien , indien u nog officiële intresten van een lening moet betalen , kan u die aftrekken van dat KI.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Moraelin
Topic Starter

#3 , 28 jul 2011 15:03

Bedankt voor het antwoord, is me nu duidelijk hoe te berekenen maar neen, de 1400 € is reeds geindexeerde KI, mijn KI is maar 950 of zo. Dus wordt dan iets van een 1.100 euro minder.

Wat bedoeld u met de officiele interesten ? Ik heb idd die lening lopen en die geef ik in op mijn belastingen (ik betaal zo'n 1200 euro aan de lening per maand dus zit zowiezo aan maximum van 2.850 geloof ik).
Wilt u zeggen dat ik ook een gedeelte mag aftrekken van de 1.400 x 1,4 op positie 1106 ? Hoe groot mag dit dan zijn ?

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”