ik heb een btw plichtige vzw, en probeer boekhoudkundig zelf de eindjes aan elkaar te knopen. Nu, ik ben een leek, en kocht een boek met enkele voorbeeldsituaties.
enkele dingen die mij niet zo zeer duidelijk zijn:
- het vereenvoudigd boekhoudmodel voor kleine vzw's geldt enkel voor niet-btw-plichtige vzw's? klopt dit?
- wij moeten dus een factuurboek bijhouden in/out met details over de BTW bedragen. moeten hierin dan ook de aankopen staan waarvan we enkel over een kasticket beschikken? (en die zijn dan 100% niet aftrekbaar). Klopt dit?
- naast het factuurboek, moeten we ook nog de staat van ontvangsten (bijlage B) bijhouden, of een willekeurig financieel dagboek met de verrichtingen - zonder btw ?
- ivm de verkopen: zijn we verplicht altijd een factuur te maken voor gewone klanten, of volstaat een gewoon verkoopbewijs/ticket? geldt een factuur enkel als de klant ook over een btw nummer beschikt? indien de klant over geen btw nummer beschikt, moet die verrichting dan ook in ons factuurboek staan?
thx