belastingen

Gaudi
Topic Starter

belastingen

#1 , 15 nov 2005 23:27

Ik heb tegen de aangifte inkomsten 2001 :shock: bezwaar aangetekend omdat ze alle documenten betreffende de leningen en levensverzekeringen niet aangenomen hadden (wegens foutje van de bank). Ik heb alle correcte info en doucmentenbezorgd aan de bevoegde dienst maar ik heb nog steeds geen herberekening gekregen. telkens was het een nieuw groentje die zich over mijn dossier moest buigen als de vorige promotie kreeg. Ondertussen zit er op die dienst niemand meer hoe de regels in 2001 exact waren. Waar kan ik terecht met mijn klacht of wat kan ik doen om ze tot spoed aan te manen? Ik heb de verkeerde berekening wel betaald (deed pijn), dus ik verwacht wel een serieuze som terug.

Help

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gast
Topic Starter

#2 , 17 nov 2005 00:30

Heeft U wel de juiste procedure gevolgd bij het indien van uw bezwaar?
Heeft U een bericht van wijzigingen of enig ander document mogen ontvangen van de gewestelijke directie van dewelke U afhangt? Het bedrag dat U heeft betaald, is dat het onbetwisbaar gedeelte, of heeft U het volledig te betalen bedrag dat U bij uw aanslag werd aangerekend betaald?

Gast
Topic Starter

#3 , 17 nov 2005 10:16

Heeft U wel de juiste procedure gevolgd bij het indien van uw bezwaar?
Heeft U een bericht van wijzigingen of enig ander document mogen ontvangen van de gewestelijke directie van dewelke U afhangt? Het bedrag dat U heeft betaald, is dat het onbetwisbaar gedeelte, of heeft U het volledig te betalen bedrag dat U bij uw aanslag werd aangerekend betaald?
Inderdaad, ik heb reglementair een betwisting ingediend en heb daar bevestiging van gekregen. Het probleem is dat er op de lokale dienst hier een komen en gaan is van personeel, en de dossiers van de vertrekkenden niet meer bekeken worden (tot ik er iemand attent op maak). Ondertussen zijn er nog weinig die de exacte regels kennen van in 2001. Ze hebben al regelmatig om extra documenten en facturen gevraagd en hebben die ook gekregen. Tegen begin november werd me een herberekening beloofd, maar ik heb nog steeds niets gehoord of gezien.

En ja, ik heb er toen bewust voor gekozen de foutief berekende aanslag volledig te betalen. Mooie belegging tegen 5% dacht ik (intresten).

Reclame

Gast
Topic Starter

#4 , 18 nov 2005 00:50

Ja, het is nog maar half november, nietwaar? Dus best nog een beetje wachten. Indien U zeker bent van uw stuk, kan je er alleen maar aan verdienen :wink: Wanneer het t? lang zou duren, en het dossier vast zou komen te zitten, kunt U , denk ik, rechstreeks een klacht neerleggen bij de rechtbank van eerste aanleg. En daar lachen ze er niet mee, tenminste wanneer U in uw recht bent. Dit laatste is echter voer voor de juristen hier aanwezig. Die zullen U op dat vlak veel beter kunnen helpen.

Gaudi
Topic Starter

#5 , 18 nov 2005 14:48

Ze hebben me al zo vaak een herberekening beloofd en het betreft een reclamatie over de belastingen 2002 inkomsten 2001. Wat mij betreft valt dit ondertussen toch al buiten de categorie 'redelijke termijn', nee?

Is de rechtbank de enige manier om tot spoed aan te zetten????

G.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 nov 2005 15:37

Gerechtelijk Wetboek:

Art. 1385undecies. (ingevoegd bij <W 1999-03-23/30, art. 9, Inwerkingtreding : 06-04-1999>) Tegen de belastingadministratie wordt de vordering inzake de geschillen bedoeld in artikel 569, eerste lid, 32?, slechts toegelaten indien de eiser voorafgaandelijk het door of krachtens de wet georganiseerde administratief beroep heeft ingesteld.
De vordering wordt ingesteld ten vroegste zes maanden vanaf de datum van ontvangst van het administratief beroep zo over dit beroep geen uitspraak is gedaan en, op straffe van verval, uiterlijk binnen een termijn van drie maanden vanaf de kennisgeving van de beslissing met betrekking tot het administratief verhaal.
De in het tweede lid bedoelde termijn van zes maanden wordt met drie maanden verlengd wanneer de betwiste aanslag van ambtswege door de administratie is gevestigd.

Als de termijn van zes maanden sinds het indienen van uw bezwaar verstreken is kan u een verzoekschrift neerleggen bij de fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg.

scorpioen

Gast
Topic Starter

#7 , 29 nov 2005 10:48

Als de termijn van zes maanden sinds het indienen van uw bezwaar verstreken is kan u een verzoekschrift neerleggen bij de fiscale kamer van de rechtbank van eerste aanleg.

scorpioen
En hoe doe ik dat? Is daarbij een advocaat nodig? hoeveel gaat me dat kosten?

Gaudi

scorpioen

#8 , 29 nov 2005 15:34

Om een fiscaal verzoekschrift neer te leggen hebt u geen advocaat nodig. Het kost u niets, er is zelfs geen rolrecht te betalen op de rechtbank.

U moet rekening houden met de volgende bepalingen van het Gerechtelijk Wetboek:

Art. 1034ter. <Ingevoegd bij W 1992-08-03/31, art. 40, 020; Inwerkingtreding : 01-01-1993> Het verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid :
1? de dag, de maand en het jaar;
2? de naam, de voornaam, het beroep, de woonplaats van de verzoeker en, in voorkomend geval, zijn hoedanigheid en inschrijving in het handelsregister of ambachtsregister;
3? de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen;
4? het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
5? de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;
6? de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat.

Art. 1034quinquies. <Ingevoegd bij W 1992-08-03/31, art. 40, 020; Inwerkingtreding : 01-01-1993> Het verzoekschrift met zijn bijlage wordt, in zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn, bij aangetekende brief gezonden aan de griffier van het gerecht of ter griffie neergelegd.

1385 decies [... ]
Wanneer een voorafgaand administratief beroep wordt georganiseerd door of krachtens de wet en de administratieve overheid nog geen beslissing heeft genomen, moet, in afwijking van het derde lid, een afschrift van het administratief beroep en van de ontvangstmelding van dit beroep worden bijgevoegd.

scorpioen

Gaudi
Topic Starter

#9 , 03 dec 2005 16:32

Kan iemand een voorbeeldbrief opstellen voor mij? En waar vind ik het adres van de bevoegde dienst van de rechtbank (in Mons)?

De gegeven info is hier nogal sterk juridisch en onpersoonlijk. Indienen bij de rechtbank is ook al geen vanzelfsprekendheid. Er zijn zoveel plaatsen en diensten.

Dus bij deze graag een concreet en helpend antwoord.

Dank U,
Gaudi.

Wesley

#10 , 03 dec 2005 18:11

Vorige antwoord vermeld alle elementen die uw verzoekschrift dient te bevatten.

Bij de griffie van de rechtbank gaan ze na het vriendelijk gevraagd te zijn u met veel plezier naar de juiste persoon doorverwijzen.

scorpioen

#11 , 03 dec 2005 18:50

Op het aanslagbiljet dat u ontving, en waartegen u bezwaar hebt aangetekend, staat het adres vermeld van het ontvangkantoor.

Waar is dit ontvangkantoor gelegen?

scorpioen

Gaudi
Topic Starter

#12 , 03 dec 2005 19:52

Beste,

Hoe kan ik in godsnaam volgende punten weten?

"3? de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen; "

Wat is de naam, de voornaam en de woonplaats van de belastingen?

"4? het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering; "

Wat bedoelt men met 'middelen van de vordering'?

"5? de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt;"

Weet ik veel voor welke rechter?

M.a.w. ga er toch niet AUB van uit dat iedereen rechten gestudeerd heeft!!! Ik ben ingenieur, dus ook niet echt een dommerik, maar bovenstaande vragen zijn voor mij onoplosbaar.

<< Kwetsend commentaar kan niet getolereerd worden. Bericht aangepast.>>

Aan Scorpioen, ik weet dat ik in Bergen (Mons) moet zijn en ik zal wel m'n weg vinden er naartoe, maar ik had graag eerst wat info gehad in het Nederlands alvorens ik naar ginder trek.

Gaudi

scorpioen

#13 , 03 dec 2005 23:50

"3? de naam, de voornaam, de woonplaats en, in voorkomend geval, de hoedanigheid van de persoon die moet worden opgeroepen; " Wat is de naam, de voornaam en de woonplaats van de belastingen?
De Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Financi?n, in de persoon van van de gewestelijke directeur van [zie aanslagbiljet]
"4? het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering; "

Wat bedoelt men met 'middelen van de vordering'?
De argumenten die jij aanvoert om de aanslag te ontheffen of te vernietigen
"5? de rechter voor wie de vordering aanhangig wordt gemaakt; Weet ik veel voor welke rechter?"
Uit wat je verder schrijft begrijp ik dat je al weet dat dit de rechtbank van eerste aanleg te Bergen is.
M.a.w. ga er toch niet AUB van uit dat iedereen rechten gestudeerd heeft!!! Ik ben ingenieur, dus ook niet echt een dommerik, maar bovenstaande vragen zijn voor mij onoplosbaar.

Ik denk dat ik beter naar een justitiehuis ga en hier niet meer post en luister naar betweterige strevertjes.
Je mag er toch van uitgaan dat iedereen die hier een antwoord geeft en zo bereidwillig is zijn tijd daaraan gratis te besteden dit te goeder trouw doet en elk antwoord, ook al is het niet altijd adequaat, mag gewaardeerd worden.

Het is, met dit hulpmiddel hier, niet mogelijk om voor jou een verzoekschrift op te stellen. Als je dat verwacht ben je inderdaad aan het verkeerd adres. Als je alle antwoorden gelezen hebt en nog vragen hebt wil ik je wel verder helpen.

scorpioen

Gaudi
Topic Starter

#14 , 04 dec 2005 10:23

Dank U. Dit zijn tenminste antwoorden en geen copy paste werk vanuit een of ander wetboek.

Zoveel tijd kruipt er nu ook niet in zo'n berichtje, niemand is verplicht te antwoorden en jullie leren ook nog iets bij tijdens een beetje opzoekingswerk of de materie wordt althans toch weer een keer opgefrist. M.a.w. iedereen wordt er beter van in geval van deftige antwoorden.

En nee, ik verwacht niet dat iemand mijn verzoekschrift schrijft en het voor mij gaat indienen. Dat had ik, denk ik, toch al duidelijk gemaakt. Ik had enkel gehoopt op een link naar een voorbeeldbrief en hoe ik die moest indienen. Misschien te hevige reactie van mij.

<< Kwetsend commentaar wordt niet getolereerd. Bericht aangepast. >>
Gaudi

scorpioen

#15 , 04 dec 2005 10:33

en jullie leren ook nog iets bij tijdens een beetje opzoekingswerk of de materie wordt althans toch weer een keer opgefrist.
Niet iedereen die antwoordt is nog student. Sommigen staan (soms al jaren) in het beroepsleven en worden in hun beroepsleven (goed) betaald voor hun kennis die ze hier gratis ter beschikking stellen.

scorpioen

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”