schending auteursrechten

Diedhert
Topic Starter

schending auteursrechten

#1 , 26 aug 2013 22:45

Beste

Op 16/08 publiceerde een krant een door mij genomen foto. Ze hadden deze foto van een derde verkregen, maar ik had niemand de toestemming verleend om de foto te mogen publiceren. Bovendien was de copyright-info van de foto gesneden.

Ik heb een aangetekende brief gestuurd, met een ingebrekestelling en een verzoek om een bedrag van 219€ te betalen. Dit omvat het basisbedrag voor publicatie van een foto, een bedrag voor publicatie zonder toestemming (minimaal 123€ en maximaal 200% van het basisbedrag).

In eerste instantie lieten ze weten dat ze de foto hadden gekregen van persoon X, en dat ik alles maar met persoon X moest regelen.
Ik heb hen toen teruggeschreven dat enkel de auteur de rechten tot publicatie kan geven, en een derde persoon niet - wie dat ook moge zijn.

Vandaag kreeg ik een bericht dat ze het bedrag willen betalen ... op voorwaarde dat ik een BTW-nummer heb. Heb ik dit niet, dan willen ze dit niet betalen.
Ik ben hier razend om, dat hadden ze maar VOORAF moeten vragen. Dit betekent bovendien dat op elk beeld van een amateurfotograaf (die geen BTW-nummer heeft) blijkbaar geen rechten staan.

Hoe pak ik deze zaak best aan ? Het betreft publicatie van een van mijn mooiste foto's die ik heb genomen, en kan daar niet echt mee lachen.

Leg ik klacht neer ? Bij wie (politie?) ?
Dit kan toch niet ongestraft ?

Mvg
Diederik D'Hert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 30 aug 2013 00:06

Art. 80 Auteurswet: Hij die kwaadwillig of bedrieglijk inbreuk pleegt op het auteursrecht en de naburige rechten, is schuldig aan het misdrijf van namaking.

U hebt de mogelijkheid een stakingsvordering in te stellen en/of schadevergoeding te vragen.

Bovendien worden inbreuken op het Auteursrecht of de naburige rechten bestraft met een geldboete van 600,00 tot wel 600.000,00 EUR en een gevangenisstraf van 3 maanden tot 3 jaar (art. 80 Auteurswet). U kan hiervoor klacht neerleggen bij de politie, de procureur of in handen van de onderzoeksrechter.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 aug 2013 15:58

Hen daarvan 'eventjes' al in kennis stellen.

Ik heb het hier al enkele malen verteld...
Jaren geleden werd een door een fotograaf(van een krantengroep genomen foto van een van mijn medewerkers gepubliceerd (zonder zijn kennis) maar conform de regelgeving.
Enige tijd later werd dezelfde foto echter gebruikt voor een totaal ander artikel en ook nog eens (in dezelfde week) in een reclameblad.
Heb medewerker direct naar een advocaat gestuurd... deze heeft in kortgeding verdere verdeling reclameblad gevraagd maar was te laat.
Ten gronde is de krantengroep zowel in eerste aanleg en in beroep veroordeeld tot een substantiële som (BF zes cijfers) en tot verbod van gebruik van de foto en tot vernietiging van de foto.
Som werd betaald ..; en enkele weken later werd de foto weer gebruikt... na een brief van de advocaat om dit te melden werd terug een substantiële som op de rekening gestort ter compensatie van hun vergissing dit samen een nogmaals een verontschuldigingsbrief.

Reclame

Terug naar “Andere”