gevonden !!!!

boerton
Topic Starter

gevonden !!!!

#1 , 04 okt 2009 10:13

Ik heb een krotje gekocht via een openbare verkoop , bij het opruimen heb ik een aantal groeibons gevonden aan toonder , voor toch wel een aanzienlijk bedrag :-)

Kan ik nu aanspraak maken op het bedrag van die aangroeibons ? of ben ik verplicht die terug te bezorgen aan de eigenaar ?

De eigenares zit nu in een tehuis , is dement en heeft geen kinderen .
Het vrouwtje is erg verwaarloost geweest door haar familie maar die eisen nu wel die mooie som op , dat zit me niet zo lekker
Waar sta ik op juridisch gebied ?

dank u voor de reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 04 okt 2009 12:31

De familie kan verzet aantekenen bij verzilvering van de groeibons. Indien de familie weet dat er nog groeibons achterwege zijn, zullen zij er zeker achter zoeken.

Misschien kan je je schuilen achter de verkoopovereenkomst van het huis: met alle aanhorigheden, gebreken, ...

Aangezien het vrouwtje geen kinderen heeft, mag ze haar kapitaal weggeven aan iedereen. Haar ouders zullen niet meer leven, dus aan hen is ze geen erfdeel meer verschuldigd.

Ik vind het ook wel erg dat dat vrouwtje verwaarloosd is geweest. Misschien heeft ze het geld echt nodig.

Heeft de familie de groeibons achterhaald? Zijn ze bij jou komen aankloppen?

Vandebos

#3 , 04 okt 2009 12:48

Misschien ook wel eens handig na te kijken door wie de dame in kwestie in een tehuis is geplaatst? Is er een voogd aangesteld?

Reclame

j.demoor

#4 , 06 okt 2009 10:41

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel. Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft. Dit recht van terugvordering geldt evenwel niet voor biljetten van de Nationale Bank van België, noch voor biljetten uitgegeven krachtens de wet van 12 juni 1930, wanneer de bezitter te goeder trouw is.(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

boerton
Topic Starter

#5 , 07 okt 2009 08:21

De familie kan verzet aantekenen bij verzilvering van de groeibons. Indien de familie weet dat er nog groeibons achterwege zijn, zullen zij er zeker achter zoeken.

Misschien kan je je schuilen achter de verkoopovereenkomst van het huis: met alle aanhorigheden, gebreken, ...

Aangezien het vrouwtje geen kinderen heeft, mag ze haar kapitaal weggeven aan iedereen. Haar ouders zullen niet meer leven, dus aan hen is ze geen erfdeel meer verschuldigd.

Ik vind het ook wel erg dat dat vrouwtje verwaarloosd is geweest. Misschien heeft ze het geld echt nodig.

Heeft de familie de groeibons achterhaald? Zijn ze bij jou komen aankloppen?
Ik zou je foto's kunnen laten zien van de verwaarlozing vd woning , de gas is 4 jr geleden afgesloten en verzegeld geweest , de ramen steunden op zelfingedraaide vijzen het hout was weg gerot.
De woning is verkocht via een vrederechter , de opbrengst daarvan zal naar mijn vermoeden dienen om haar zorgen in het tehuis te betalen

dank u voor uw reactie

boerton
Topic Starter

#6 , 07 okt 2009 08:31

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel. Niettemin kan hij die een zaak verloren heeft of aan wie een zaak ontstolen is, gedurende drie jaren, te rekenen van de dag waarop het verlies of de diefstal heeft plaatsgehad, de zaak terugvorderen van degenen in wiens handen hij ze vindt; behoudens het verhaal van de laatstgenoemde op degene van wie hij ze bekomen heeft. Dit recht van terugvordering geldt evenwel niet voor biljetten van de Nationale Bank van België, noch voor biljetten uitgegeven krachtens de wet van 12 juni 1930, wanneer de bezitter te goeder trouw is.(Burgerlijk Wetboek).
Dus als ik het goed begrijp , ben ik nu verplicht alles terug te geven ?
Als ik de stukken 3 jr had bijgehouden zou ik ze wel kunnen verzilveren ?
Ik ben reeds naar een advokaat gestapt maar die moesten opzoekingen verrichten en dat zou me ca 600 euro kosten , vandaar dat ik eerst een beetje meer wil weten voor ik dat bedrag ga uitgeven
dank u voor uw reactie

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 okt 2009 16:35

Hoe heeft die famile weet van de groeibons?

Wat zegt de notaris die de verkoop heeft gedaan.

Als die stukken aan toonder zijn ... u bent toonder
Op naam is het iets anders

het kan zijn dat familie of bewindvoerder weet had van

Via een gratis advocatenconsult zult u ook wel antwoord kunnen krijgen.

vraag na waar deze zitten bij uw justitie-huis

artemis

#8 , 09 okt 2009 17:10

Ik vind dit een heel moeilijke...

Los van het wettelijk aspect kan je ervan uitgaan dat het dametje van wie je het krot kocht heel waarschijnlijk niet meer van de groeibons wist door haar dementie. Kans is ook reëel dat ze dat geld zal nodig hebben...

Vandebos

#9 , 09 okt 2009 17:31

Los van het wettelijk aspect kan je ervan uitgaan dat het dametje van wie je het krot kocht heel waarschijnlijk niet meer van de groeibons wist door haar dementie. Kans is ook reëel dat ze dat geld zal nodig hebben...
inderdaad. Is ook de reden waarom ik zou informeren naar wie de dame in kwestie in het rusthuis heeft geplaatst. Dan eventueel contact met het ocmw opnemen.

boerton
Topic Starter

#10 , 10 okt 2009 11:34

inderdaad. Is ook de reden waarom ik zou informeren naar wie de dame in kwestie in het rusthuis heeft geplaatst. Dan eventueel contact met het ocmw opnemen.
Ik ga eens proberen bij die aangestelde advokaat te informeren hoe de hele toestand is , ik denk dat de verkoop van het huis voldoende is om de kosten van het rusthuis te dekken , maar daar kan ik natuurlijk niet zeker van zijn .
Inmiddels bedankt voor de reacties maar nu weet ik nog altijd niet waar ik juridisch sta ????

boerton
Topic Starter

#11 , 16 okt 2009 18:19

Ik heb een krotje gekocht via een openbare verkoop , bij het opruimen heb ik een aantal groeibons gevonden aan toonder , voor toch wel een aanzienlijk bedrag :-)

Kan ik nu aanspraak maken op het bedrag van die aangroeibons ? of ben ik verplicht die terug te bezorgen aan de eigenaar ?

De eigenares zit nu in een tehuis , is dement en heeft geen kinderen .
Het vrouwtje is erg verwaarloost geweest door haar familie maar die eisen nu wel die mooie som op , dat zit me niet zo lekker
Waar sta ik op juridisch gebied ?

dank u voor de reacties

Er bestaat echter een speciale regel voor verloren en gestolen waardepapieren. De wet van 24 juli 1921 geeft namelijk de mogelijkheid om in geval van verlies of diefstal "verzet" aan te tekenen bij het Kantoor van roerende waarden. Dit Kantoor dient dit verzet binnen de 24 uur mee te delen aan de instelling die het waardepapier heeft uitgegeven en binnen de 2 dagen te publiceren in het “Bulletijn der met verzet aangetekende waarden”.

Deze bekendmaking biedt een bijkomende bescherming voor de oorspronkelijke eigenaar van de effecten.

Door die bekendmaking valt vooreerst de mogelijkheid tot bescherming op grond van art. 2279 en 2280 BW - met daarbij het recht op terugbetaling van de aankoopprijs - weg, aangezien de verkrijger niet meer te goeder trouw kan worden geacht.

Vanaf die bekendmaking zijn de titels ook “in beslag” genomen, met als gevolg dat de uitgevende instelling en elke financiële bemiddelaar een inhoudingsplicht heeft.
maw , ik ben verplicht de gevonden aangroeibons terug te geven aan de eigenaar , en hiermee is dit hoofdstuk jammer genoeg afgesloten, bedankt aan iedereen voor de reacties

Terug naar “Andere”